Nieuwsbericht toevoegen Agenda-item toevoegen

Ds. Treep ‘De angst voor het coronavirus’

Ds. Peter Treep, predikant in De Ringvaartkerk in Nieuwerkerk a/d IJssel, schrijft in het laatst verschenen kerkblad ‘Over en Weer’ over de heersende angst voor het virus.

Het coronavirus houdt de wereld in de greep. Steeds meer mensen raken besmet en de mondkapjes zijn nog nauwelijks te verkrijgen. Cruiseschepen mogen in een aantal havens in Azië niet meer aanmeren. De angst voor het coronavirus heeft ook de Chinese kerkgemeenschappen in ons land in haar greep. Chinese gemeenteleden blijven zondag tijdens de wekelijkse dienst en masse weg uit de kerk vanwege het coronavirus. Veel Chinezen zijn voor het Chinese Nieuwjaar naar China geweest en besluiten twee weken thuis te blijven om mogelijke besmetting te voorkomen.   

Of het virus nu wel of niet Nederland zal bereiken, de uitbraak van corona heeft de beeldvorming over Chinezen onder Nederlanders in ieder geval geen goed gedaan. Racisme naar Aziaten was er altijd al, maar wordt nu groter door het virus. Ook zijn er berichten dat er ‘corona, corona’ naar Chinezen wordt geroepen. Een kind met een Aziatisch uiterlijk vertelde dat hij in de klas ‘corona’ werd genoemd. Hij vond dat heel vervelend, omdat iedereen dit virus kan krijgen.   

Veel verontwaardiging was er onder de Chinese gemeenschap over het satirisch bedoelde carnavalslied over het coronavirus dat dj Lex Gaarthuis van Radio 10 uitzond. Het lied deed landelijk veel stof opwaaien. Het had te maken met de songteksten over ‘stinkchinezen’ en het advies om ‘geen Chinees meer te eten’ dat de zanger geeft, want ‘voorkomen is beter dan chinezen’. Het lied is door de commotie die erover ontstond teruggetrokken, maar het laat zien hoe gemakkelijk mensen elkaar kwetsen en een zondebok aanwijzen.   

Het gevaar in onze tijd is de opmars van het ‘zondebok denken’. Dit denken gaat ervan uit dat het kwaad in de samenleving de verantwoordelijkheid is van bepáálde groepen en dat alle leden van zo’n groep daarop aanspreekbaar zijn. Dat is grote onzin. Als mensen elkaar de schuld gaan geven, slaan ze op den duur elkaar de hersens in. God gaf Israël met de wet van Mozes een oplossing voor dit probleem. Het volk moest de schuld op een dier leggen. Dat werd in plaats van een mens gedood. Van dat offerritueel komt ons woord zondebok. In de Veertigdagentijd staan we er bij stil dat Jezus de laatste zondebok werd. Zijn weg door de dood naar het leven heeft tot gevolg dat niets ons in de weg staat om voortdurend Gods zegen te verwachten. Wij mogen nooit een ander die zegen ontzeggen door hem of haar als zondebok aan te wijzen. 

Naar het overzicht