Nieuwsbericht toevoegen Overdenking toevoegen Agenda-item toevoegen

Ds. Buitendijk 'de kerk'

Op zondag 31 mei 2025, sprak ds. Buitendijk in De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel over het thema De kerk. Dit als vervolg op Pinksteren. Daarvoor werd er gelezen uit Johannes 17, Mattheus 20, Handelingen 2 en Openbaringen 19.

De kerk bestaat nog maar de groei is er wel uit zeker in westen zo opende Buitendijk. Hoe zou het zijn zonder een kerk? Zouden we het missen onze samenkomsten? Zou de maatschappij de kerk missen of zou men er de schouders over ophalen? Je ziet en leest over de veranderde kerk en de nieuwe initiatieven die ontplooid worden. Christenen die elkaar opzoeken om te aanbidden, te vieren en te zingen want de kerk is er! Ik zie God als een tuinman die aan het werk is in een verwilderde tuin. Maar wat is die kerk dan? De kerk is geen club van gelijkgestemden of een plek om je gelijk te halen.  Niet alleen maar een gebouw of theater maar een levende gemeente die door God bij elkaar wordt gehouden. Het begon bij God die institueerde de kerk zelf. Hij riep de mens vanaf het begin al en sloot zelf een verbond met hen. Uiteindelijk gaf Hij zelf Zijn zoon Jezus voor ons mensen. Nee, de kerk is niet door mensen bedacht en daarom zo kostbaar voor Gods gezin. De kerk bestaat uit een kwetsbare groep mensen waar het af en toe schuurt. Door God bijeen gebracht en zo met elkaar verbonden. Zeker niet perfect omdat we allen verschillen maar toch samen omdat Jezus ons één maakt. Hij is onze identiteit en als we sterker  worden in Hem kunnen we beter omgaan met verscheidenheid. Jezus gaf Zijn leven voor de kerk Zijn bruid uit liefde.  Hij kijkt er liefdevol en vergevingsgezind naar.

Zo kunnen we samen onderweg naar de grote dag als lichaam van Christus. Als verschillende onderdelen die één lichaam vormen, elkaar aanvullend. Er kan geen onderdeel gemist worden. De kerk is onbegrensd want als er al grenzen zijn dan hebben wij die zelf gecreëerd. Overal klinkt de zelfde boodschap: Christus is Heer en de kerk is groter als onze zorgen. Zijn we ermee vergroeit of een lange tijd niet geweest of misschien wel voor het eerst. Iedereen is welkom want de kerk is een werkplaats van de Geest. En ook al veranderd de kerk keer op keer en maakt het ons weemoedig of onrustig hij wordt door Jezus in stand gehouden. Volg dan Hem om te zien wat Hij met de wereldwijde kerk doet, kijk naar de tuinman. Wees niet onrustig maar verspreid Zijn licht door als Hem te zijn. Zijn kerk was bedoelt als missionaire kerk en veranderingen zijn niet altijd slecht, zie het als pionieren. Koester de missionaire initiatieven en draag eraan bij. Als tuinman dwars door de wildernis heen. Wees het zaad van Zijn tuin want Hij laat niet los. Hij zal Zijn kerk ophalen op die dag als de nieuwe wereld aanbreekt. Niet door ons maar door Zijn veelkleurige genade en uit liefde.

Naar het overzicht