Feike Asma herdenking

Op vrijdag 24 mei vindt er een Feike Asma Herdenking plaats in de Dorpskerk van Berkel en Rodenrijs. Organist Arjan Breukhoven zal tijdens dit concert de legendarische organist Asma herdenken met werken die hij zelfs het liefst speelde. Feike Asma overleed 40 jaar geleden (1912-1984).

“Een legende in de Nederlandse orgelwereld”. Zo kan Feike Asma worden omschreven. Leerling van de beroemde Jan Zwart van 1928-1937 die één van de meest toonaangevende organisten van zijn tijd kan worden genoemd. Kenmerkend van Asma is zeker zijn stijl van improviseren geweest, maar ook zijn zeer eigen interpretatie van de muziekstukken. Vele organisten zijn zeker in hun jonge jaren geïnspireerd door Asma, ook organist Arjan Breukhoven. Feike was organist van de Hooglandse Kerk in Leiden, de Evangelisch Lutherse Kerk in Den Haag en van 1966 tot aan zijn overlijden in 1984 was hij de vaste bespeler van het beroemde Garrels-Orgel van de Grote Kerk in Maassluis. Hij speelde talloze orgelconcerten in binnen- en buitenland.

Arjan Breukhoven speelt tijdens het concert op 24 mei uiteraard ook een aantal van de mooiste liedbewerkingen van Feike Asma, maar ook zal hij een programma spelen met orgelwerken die door Asma zeer geliefd waren en ook vaak gespeeld werden. De Feike Asma Herdenking zal om 20.00 uur beginnen en de kaarten zijn verkrijgbaar aan de kerk, maar kunnen worden gereserveerd worden via www.arjanbreukhoven.nl/agenda.