Adventsconcert Jos van der Kooy op Laurensorgel

Jos van der Kooy (Rotterdam, 1951) maakte in 1970 zijn debuut als concertorganist in de Kaiser Wilhelm  Gedächtnis Kirche in Berlijn. Vanaf 1966 is hij kerkmusicus in Amsterdam. Sinds 1981 is hij als cantor en organist verbonden aan de Westerkerk. Ook is hij organist van de Gotische Zaal van de Raad van State in ’s-Gravenhage. In diezelfde stad doceert hij orgel en improvisatie aan het Koninklijk Conservatorium. Tevens is hij verbonden aan de Rijksuniversiteit Leiden. Van 1990 tot  2017 was hij stadsorganist van het wereldberoemde Müllerorgel  in de Grote – of Sint Bavokerk  te Haarlem. Als  vaste gastorganist blijft hij verbonden aan de Haarlemse orgelcultuur. Hij heeft een grote concertpraktijk in binnen- en buitenland.

Van der Kooy studeerde orgel bij Piet Kee aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij werd onderscheiden met de Prix d’Excellence. Hij speelt een breed repertoire dat nagenoeg alle stijlperioden uit de orgelliteratuur omvat. Hij is een erkend pleitbezorger van hedendaagse muziek. Bovendien is hij een vermaard improvisator. In de jaren 1977  tot 1981 behaalde hij een viertal eerste prijzen tijdens nationale en internationale improvisatie concoursen in Bolsward, St. Albans (UK) en Haarlem. Tweemaal, in 1989 en in 2000, werd hij door Société Académique ´Arts, Sciences, Lettres´ te Parijs onderscheiden wegens zijn verdiensten voor Franse  muziek. Voor zijn werk in Haarlem ontving hij de Zilveren Legpenning van de Vereniging Haerlem (2015) en de Zilveren Stadspenning van de Gemeente Haarlem (2017). In 2011 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

8 december a.s. om 15:00 uur in de Laurenskerk te Rotterdam. Prijzen exclusief servicekosten vanaf €2,75 per bestelling.