Christelijke meditatiegroep: ‘met elkaar stil worden rond een Bijbeltekst’

Mediteren is ‘hot’. Het wordt aangeraden door coaches, aangeboden op het werk, of misschien ben je het tegengekomen in de vorm van ‘mindfulness’ of bij yoga. Daarbij is mediteren vooral gericht op ontspanning en op het leeg maken van je hoofd. Waar je je misschien niet bewust van bent, is dat meditatie ook een plek heeft binnen de Christelijke traditie.

Denk maar eens aan monniken en nonnen in kloosters. De laatste jaren is er echter ook steeds meer aandacht voor binnen de protestantse kerk (PKN), onder andere via het platform voor meditatief leven Vacare. Ook in de Ringvaartkerk in Nieuwerkerk a/d IJssel komt een kleine groep mensen eens in de maand op woensdagavond een klein uurtje bij elkaar in de Ringvaartkerk voor een geleide meditatie. “We drinken koffie of thee en mediteren dan met elkaar onder begeleiding in de kerkzaal rond de paaskaars. De meditatie zelf duurt ongeveer 25 minuten. De methode die we gebruiken is die van de ‘lectio divina’, een vorm van meditatief Bijbellezen.”

Heb je interesse in de cursus, of wil je het gewoon een keer vrijblijvend ervaren? Je bent van harte welkom! Men start op woensdag 4 september om 20:30 uur in de Ringvaartkerk. Daarna in principe elke eerste woensdag van de maand.

Aanmelden en informatie: Arjen Schep, arjenschep@gmail.com.