Engelse melodieën op Goede Vrijdag

In de dienst op Goede Vrijdag (10 april) zullen geliefde Engelse melodieën klinken, die door liedboekdichter Sytze de Vries van Nederlandse teksten zijn voorzien. De voorbereidingsgroep heeft zich voor deze dienst laten inspireren door het oratorium ‘The Crucifixion’ (de kruisiging) van de Engelse componist John Stainer.  Hij componeerde beroemde hymnen in de karakteristieke Engelse stijl uit de negentiende eeuw, die we kennen van de populaire BBC-uitzendingen ‘Songs of Praise’.  Ook de lezingen in de dienst sluiten aan bij het oratorium dat het Bijbelse lijdensverhaal op de voet volgt, vanaf de hof van Gethsemane tot het sterven van Jezus. De liederen worden in afwisseling gezongen door de cantorij en de gemeente.

De passiemuziek in ‘The Crucifixion’ is geschreven voor solisten, gemengd koor en orgel en dateert uit 1887. John Stainer begon op jonge leeftijd als koorknaap in de bekende Londense St. Paul’s kathedraal, waar hij later ook organist werd. In 1889 werd hij benoemd tot hoogleraar in de muziek in Oxford. De liederen uit ‘The Crucifixion’ zijn met Nederlandse teksten opgenomen in de bundel ‘Het liefste lied van overzee’ door Sytze de Vries. De dienst van 10 april is geen uitvoering van het oratorium, maar een eigen dienst waarin de solisten ontbreken en alleen de liederen en tekstlezingen centraal staan. Als de goed in het gehoor liggende liederen eenmaal door de cantorij ten gehore zijn gebracht, kost het de gemeente geen moeite om de overige coupletten mee te zingen. Zo is het muziekstuk ook oorspronkelijk bedoeld geweest: het moest gewoon in de plaatselijke kerken kunnen worden uitgevoerd.

Een bijzonder populair muziekstuk is het lied ‘God so loved the world’, op de tekst uit Johannes 3 vers 16: ‘Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.’ Dit koorwerk wordt door de cantorij in de Engelse versie gezongen.

De dienst begint om 19.30 uur in de Ringvaartkerk en wordt geleid door dominee Peter Treep. De cantorij staat onder leiding van Nelleke van den Berge-Duiser. Organist is Ger Redert.