Geloof & Politiek

Een gespreksavond met als onderwerp ‘Het goede gesprek’ versus polarisatie’ waar gelovigen, politieke partijen en belangstellenden aan kunnen deelnemen. Deze avond is een vervolg op eerdere ontmoetingen tussen inwoners van Krimpen aan den IJssel en vertegenwoordigers van politieke partijen. Het onderwerp van gesprek: ‘Het goede gesprek’ versus polarisatie gaat het over wat er in Krimpen aan den IJssel leeft bij bewoners en de politieke werkelijkheid.

“In 2018 hadden we voor het eerst, op weg naar de gemeenteraadsverkiezingen in de Rank een thema-avond ‘Geloof & Politiek’. Alle politieke partijen, die in Krimpen toen meededen aan de verkiezingen waren aanwezig en deden mee. We hebben hen toen en zij ook elkaar bevraagd op hun drijfveren, motivatie, doelstellingen, etc. Dat werd een mooie avond. Dat hebben we vorig jaar herhaald en dat nog iets meer uitgebreid met de vraagstelling naar hun eigen voorbeelden, passie, inspiratie. Het werd opnieuw een mooie avond. Vanuit de politici werd toen opgemerkt: zo zouden we eens vaker met elkaar moeten praten, los van aanstaande verkiezingen, maar ook iets los van de dagelijkse politieke werkelijkheid. Dat willen we nu gaan proberen en daarvoor/daarom hebben we het gesprek zelf het thema meegegeven: ‘Het goede gesprek’ versus polarisatie.”

Leden van verschillende politieke partijen in Krimpen aan den IJssel hebben toegezegd mee te zullen doen en burgemeester Jan Luteijn zal een column uitspreken. De thema-avond wordt georganiseerd onder auspiciën van de Raad van Kerken en zal plaatsvinden in de Fonteinkerk op woensdag 10 mei, aanvang 20.00 uur.