Hayo Boerema op het Marcussen-orgel

Geniet op Eerste Paasdag van een feestelijk orgelconcert door de Nederlandse toporganist Hayo Boerema. Vanaf 15.00 uur wordt zijn concert op het Marcussen-orgel van de Rotterdamse Laurensker via YouTube uitgezonden.

Nog altijd is het Marcussen-orgel van de Laurenskerk in Rotterdam het grootste orgel van Nederland. Toen het instrument in 1973 voor het eerst in gebruik werd genomen, was er vier jaar aan gewerkt. Het orgel telt 100 registers, 85 sprekende stemmen en 7600 pijpen. Uniek aan het instrument is dat het een van de weinige orgels in Nederland is, waarop grote symfonische orgelwerken tot hun recht kunnen komen, maar ook muziek uit de barok. Organist van de Laurenskerk Hayo Boerema noemt de klank van het volle werk "overweldigend, haast intimiderend".