Herfstlunch en jubileumconcert Ton van Eck, orgel & Maarten Elzinga, trompet

Donderdag 31 oktober 2019 Pauluskerk Capelle aan den IJssel

De herfst heeft onmiskenbaar haar intrede gedaan, tijd dus voor het derde seizoensconcert van dit jaar. Bovendien is het 50 jaar geleden dat de firma Leeflang uit Apeldoorn dit orgel bouwde voor de Immanuelkerk in Rotterdam-Alexanderpolder, hetgeen onmiskenbaar in het orgelfront is verwerkt. Wie beter dan Ton van Eck kan dit momentum verklanken. Hij is al een leven lang toonaangevend organist, sinds 1999 verbonden aan de Kathedrale Basiliek Sint Bavo te Haarlem. Als adviseur van de Katholieke Klokken- en Orgelraad heeft hij de bouw en restauratie van vele orgels begeleid, waaronder de overplaatsing van het Leeflang-orgel naar dit kerkgebouw. Ton van Eck was gastorganist bij de feestelijke ingebruikneming eind november 2017.Maarten Elzinga studeerde trompet aan het Koninklijk Conservatorium. Hij speelt regelmatig mee in beroepsorkesten en werkt mee aan radio-, televisie- en Cd-opnames. Naast soloconcerten geeft hij regelmatig concerten met orgel in diverse landen. Om recht te doen aan de afkomst van het Leeflang-orgel bevat het programma van dit concert, dat op Hervormingsdag plaatsvindt een relatief groot aantal zettingen van koralen uit de protestants-christelijke traditie.

U bent van harte welkom vanaf 11.45 uur. Het concert start om 12.30 uur en duurt tot circa 13.30 uur. Voor een eenvoudige seizoenslunch (tot 12.30 uur) wordt gezorgd. Toegang en lunch zijn gratis, na afloop is er een deurcollecte. Locatie: kerk St. Paulus’ Bekering, Merellaan 352, Capelle aan den IJssel.