Het kloosterleven in de middeleeuwen

Op zaterdag 11 november is er in de hal van de St. Josephkerk aan de Kerklaan in Nieuwerkerk a/d IJssel een tentoonstelling over het kloosterleven in de middeleeuwen. De tentoonstelling wordt afgesloten met een getijdengebed van 16.30- 17.00 uur.

Heeft u altijd al eens willen weten wat de bewoners van de kloosters voor werk deden? Hoe ze leefden? Hoe een klooster gebouwd is? Wat de achtergrond van kloosters is? Kom dan op zaterdagmiddag 11 november naar de St. Josephkerk, want dan kunt u kennismaken met het kloosterleven zoals het er in de Middeleeuwen aan toe ging.

Aan de hand van een maquette kun je zien welke gebouwen er allemaal tot een klooster behoorden en welke ruimten er waren. Verder is er uitleg over waar kloosterlingen zich zoal mee bezig hielden, en welke betekenis kloosters hadden in het doorgeven van kennis uit de oudheid (de Grieks-Romeinse tijd). Aan bod komen o.a. bouwkunst, boekschrijfkunst, ziekenzorg, het verbouwen van nieuwe gewassen, enz. Er zijn leuke dingen te zien en te doen voor jong en oud en iedereen is van harte welkom!

De tentoonstelling is geopend van 14.00 uur tot 17.00 uur. Als afsluiting is er om 16.30 uur een getijdengebed, zoals dat nog steeds gebruikelijk is in de kloosters.