Johannes Unger bespeelt Laurensorgel

Bach zocht Buxtehude op in de Marienkirche in Lübeck. De huidige organist van de Marienkirche Johannes Unger plaatst deze twee componisten naast Liszt, Baker en Kummer.

Dit concert is gratis toegankelijk, maar het aanvragen van een toegangskaart is verplicht.

Johannes Unger, geboren in 1976 in Schlema, Oost-Duitsland, werd in zijn vroege leven gekenmerkt door zijn muzikale ouders. Hij ontving een volledige muzikale opleiding aan de Speciale Muziekschool in Halle. Hij studeerde orgel bij Ullrich Böhme, organist van St. Thomas Leipzig en piano bij Markus Tomas. Hij vervolgde zijn studie in de soloklasse van Hans Fagius aan het Koninklijk Conservatorium in Kopenhagen tot 2001. Verder volgde hij masterclasses onder leiding van Emanuel Axe, Christian Zacharias, Robert Levin en Ewald Kooiman.

Johannes Unger was de jongste deelnemer en won in 1998 de eerste prijs in de gerenommeerde internationale orgelcompetities in Odense, Denemarken. In het Bachjaar 2000 won hij de 12e internationale Johann Sebastian Bach-competitie in Leipzig, samen met de publieksprijs en tal van speciale prijzen. In 2001 won hij de eerste prijs in de 21e International Organ Festival St Albans interpretatiewedstrijd.

Hij trad op in Duitsland, Denemarken, Nederland, Spanje, Australië, Hongarije, Frankrijk, Slowakije, het Verenigd Koninkrijk en de VS. Hij werd uitgenodigd om op beroemde festivals op te treden (Leipzig, Eisenach, Frankfurt, Chartres, Monaco en Haarlem).