Kliederkerk in Krimpen a/d IJssel

De Kliederkerk is ontstaan vanuit het verlangen om nieuwe vormen van kerk-zijn te ontwikkelen. Het doel daarbij is dat gezinnen elkaar leren kennen, een gemeenschap zullen vormen, en op creatieve wijze ontdekken wat het beteken om in God te geloven en Jezus te volgen in het dagelijks leven.

De Kliederkerk richt zich daarbij op kinderen van alle leeftijden en de mensen die om hun heen staan zoals ouders, grootouders en opvoeders. De Kliederkerk is vormgegeven met het oog op deelnemers die zich momenteel niet (meer) verbonden voelen met de kerk of het geloof.

In Nederland is de Kliederkerk opgezet door JOP (de Jeugdorganisatie van de Protestantse Kerk Nederland), en is gebaseerd op de Messy Church. Hierbij staan zeven kernwaarden centraal: Gastvrijheid, Bijbelverhalen, Relaties, Intergeneratie, Context (samenleving), Naar buiten gericht, Creatief.

Bij JOP hebben ze deze zeven kernwaarden uitgewerkt in een maandelijkse Kliederkerk bijeenkomst, die twee uur duurt en uit drie verschillende delen bestaat:

1. Samen ontdekken. Hierbij worden bijbelverhalen op creatieve wijze uitgewerkt, zoals jullie ook op de foto’s in de galerij hieronder kunnen zien.
  2. Samen vieren. Het behandelde bijbelverhaal wordt verwerkt in een voor kinderen begrijpelijke dienst.
  3. Samen eten. De kliederkerk wordt afgesloten met een gezamenlijke maaltijd, waar ook de ouders kans krijgen om met elkaar door te praten over de (geloofs)opvoeding van hun kinderen.