Lezing over het leven en werk van Bonhoeffer

Op 9 april 2020 is het 75 jaar geleden dat de Duitse theo­loog Dietrich Bonhoeffer op persoonlijk bevel van Adolf Hitler werd terechtgesteld. Hij maakte deel uit van de Be­kennende Kirche, een beweging binnen de protestantse kerk in Duitsland, die zich kritisch opstelde tegenover de nazi’s en raakte betrokken bij de aanslag op Hitler op 20 juli 1944.

Door zijn leven en werk werd hij een inspirerende persoonlijkheid, zowel voor zijn tijdgenoten als voor latere generaties. In zijn laatste jaren schreef hij brieven – soms met gedichten – voor zijn verloofde, familie en vrienden en ook gebeden voor zijn medegevangenen. Indrukwekkend is het gedicht ‘Door goede machten trouw en stil omgeven’ (Lied 511 in het Liedboek), waarin hij zijn vertrouwen in God uitspreekt ondanks het duister om hem heen. Als kerkgemeenschap zullen wij op gevarieerde wijze om­zien naar zijn leven en werk.

Ds. Hans Buurmeester (1949) is theoloog en predikant. In zijn pastorale werk is hij vooral geïnspireerd door de Duitse theoloog en verzetsstrijder Dietrich Bonhoeffer. Hij is secretaris van het Bonhoeffer Werkgezelschap, een we­tenschappelijke vereniging met als be­langrijkste doelstelling het onderzoeken van de betekenis van Bonhoeffer voor onze tijd. Ds. Buurmeester sluit het project af op 30 januari in de Ringvaartkerk in Nieuwerkerk a/d IJssel.