Lezing over Orgelzolders van de Rotterdamse Breepleinkerk (Onderduiken en overleven in WO II)

Op dinsdag 14 februari zal ds. Anja Matser een lezing geven over een belangrijk stuk geschiedenis in Rotterdam in de Tweede Wereldoorlog. “Meer dan duizend dagen verblijven drie Joodse echtparen op de kleine zolders, aan weerzijden van het kerkorgel: Rebecca en Maurice Kool-Andriesse, Meijer en Ida Kool-Groenteman en Chaim en Fifi de Zoete-Polak. In januari 1944 komt er een zevende onderduiker bij als baby: Emile wordt geboren, zoon van Rebecca en Maurice. Allen overleven de oorlog dankzij de hulp van de kostersfamilie en het gezin van de dominee. Maar ook dankzij een Surinaamse oogarts die zich ontpopt als verloskundige en samen met de domineesvrouw helpt bij de geboorte van de baby.” Zo staat geschreven in de folder ‘Onderduiken en overleven in de Tweede Wereldoorlog’. Ds. Anja Matser is schrijfster van het gelijknamige boek ‘de Orgelzolders’.

Zij geeft een boeiende lezing met uitgebreide uitleg over dit grimmige sprookje Inloop 13.30 uur met koffie of thee, aanvang van de lezing 14.00 uur. Toegang vrij. Iedereen is welkom. Er is een pauze waarin u een drankje kunt bestellen à € 1 Aanmelden is verplicht om voor een juiste opstelling in de Ontmoetingsruimte of kerkzaal te kunnen zorgen. Aanmelden bij Irene Vasterman kbo.nieuwerkerk@gmail.com