Online orgelconcert rond Henri C.J. de Man

Tijden1s een online orgelconcert op 16 juni staat Gerben Budding stil bij Henri C.J. de Man, die tot zijn dood – dit jaar 75 jaar geleden – organist was van het Moreau-orgel in de Goudse Sint Jan. In dit concert klinken twee historische NCRV-opnames van De Man zelf én speelt Gerben Budding enkele werken van De Man (waaronder zijn Fantasie en Fuga) en orgelwerken van Guilmant en Franck die hij voor de oorlog vaak in Gouda uitvoerde.

Via kleindochter Ria de Man ontving de huidige stadsorganist Gerben Budding historische opnames uit het voormalige NCRV-archief. Daarmee ontstond het idee een concert te wijden aan de organist die volgens bronnen ‘breed werd gewaardeerd om zijn veelzijdigheid en virtuoze spel, zowel tijdens kerkdiensten als tijdens de vele concerten die hij op het beroemde Moreau-orgel gaf.’ Vermeldenswaardig is dat het eerste orgelconcert, ooit op de radio uitgezonden, werd uitgevoerd in 1926 in de Sint Janskerk door Henri C.J. de Man. Gerben Budding kreeg ook inzicht in vele concertprogramma’s van Henri C.J. de Man, waardoor er een vrij compleet beeld ontstaat rond deze organist. Alle reden om stil te staan bij zijn nalatenschap.

Het orgelconcert is op 16 juni om 20.00 uur uitsluitend online via het Youtube-kanaal van Gerben Budding te volgen. De link naar het onlineconcert volgt hier zo snel mogelijk.

Dinsdag 16 juni, 20.00 uur