Ontmoetingsmiddag met kunsthistoricus Hans van Rossum

Grafkapellen in Italië werden in de 16e en 17e eeuw door bekende kunstenaars uit die periode, zoals Michelangelo en Rafaël, gebruikt om nieuwe technieken uit te proberen met behulp van nieuwe materialen. Eerst voerden zij experimenten uit alvorens hetgeen zij ontdekt hadden toe te passen in godshuizen of in de paleizen van koningen en hertogen. Zij waren behalve schilder ook architect en beeldhouwer en kregen veel opdrachten van pausen, kardinalen en rijke Italiaanse families om paleizen en kerken te ontwerpen en te decoreren. Michelangelo en Rafaël gebruikten dan onder andere grafkapellen van bekende personen in bekende Italiaanse kerken als centrum voor hun experimenten. Deze lezing gaat over twee Chigi-kapellen die beide het werk zijn van Rafaël (1483-1520): de Chigi-kapel in de Santa Maria del Popolo en die in de Santa Maria della Pace, beide te Rome. De stichter van deze kapellen is Agostino Chigi, lid van een rijke bankiersfamilie uit Siena.

De inloop is om 14.30 uur met een kopje thee of koffie. Om 14.45 uur begint de presentatie en de middag eindigt om ongeveer 16.30 uur. De toegang is gratis.

Op zondag 15 maart in de Open Hof kerk, Hesseplaats 441, 3069 EA Rotterdam.