Petite messe solennelle (Rossini) door Kamerkoor Vida Vocalis

Met de Petite messe solennelle van Rossini viert Vida Vocalis haar eerste lustrum: het is het vijfde project sinds het koor zich als projectkoor manifesteerde. Vida Vocalis pakt daarom groot uit. Zo wordt uitgeweken naar de grotere Pauluskerk in Capelle aan den IJssel. Maar bovenal is de Petite messe solennelle een groots en meeslepend werk, voor 42 zangers, 4 solisten en 2 begeleiders op piano en harmonium. Hoewel de titel anders doet vermoeden, is het geen kleine mis en ook niet plechtig. Het werk ademt een opera‐achtige sfeer uit. Soms klein en intiem maar vaak ook vrolijk, intens en meeslepend.

De Petite messe solennelle is geschreven in 1864 en een van de laatste werken van Rossini. Hij schreef het 34 jaar na het voltooien van zijn laatste opera en noemde het zijn ‘zonde van de oude dag’. Oorspronkelijk is het stuk bedoeld voor 12 zangers, waaronder 4 solisten, twee piano’s en harmonium. Later maakte Rossini nog een bewerking voor orkest, vooral omdat hij bang was dat anderen - na zijn dood dat slechter zouden doen. Ook vroeg hij toestemming van de paus om het stuk in de kerk uit te voeren met vrouwelijke zangers in plaats van met castraten, maar dit werd niet toegestaan. De orkestrale versie werd pas na de dood van Rossini uitgevoerd. De reacties waren wisselend, van zeer lovend tot: ‘Hij had beter nog een opera kunnen schrijven’. Het was dan ook een voor die tijd ongebruikelijke compositie. Vida Vocalis voert de oorspronkelijke versie uit met vier solisten, piano en harmonium.

Dirigent van het koor is Vincent Spoeltman. De solisten zijn Anna Majchrzak, Florieke Beelen, Leon van Liere en David Visser. Verder wordt het koor begeleid door Mark van Nispen op piano en Margriet den Hartog op harmonium. Aan dit concert doen 42 ervaren zangers mee. In voorgaande jaren werden onder meer het Requiem van Howells en Dido and Aeneas van Purcell uitgevoerd. Zowel publiek als ervaren projectzangers weten het koor inmiddels goed te vinden.

Agenda informatie
Datum:2 december 2023
Tijd: 20.00‐21.30 uur (zaal open vanaf 19.30 uur)
Plaats:Pauluskerk, Merellaan 352, Capelle aan den IJssel (vlakbij metrostation Capelle Centrum)
Toegang: € 20,‐ inclusief consumptie.
Kaarten reserveren via www.vidavocalis.nl

Meer over Vida Vocalis
Vida Vocalis is een projectkoor met als thuisbasis Capelle aan den IJssel. De dirigent van het koor, Vincent Spoeltman, zingt onder meer bij de Nationale Opera, dirigeert bij diverse koren en heeft een bloeiende lespraktijk. Al vanaf de start in 2016 was het de ambitie om op hoog niveau muziek te maken. Zo werden uitdagende werken uitgevoerd als het Requiem van Howells, het Gloria van Rutter, Dido and Aeneas van Purcell, het Requiem van Fauré en de vier Psalmen van Grieg. Het koor heeft een vaste kern van circa 15 zangers. Bij elk project wordt het koor uitgebreid met projectzangers. Meer informatie en geluidsfragmenten van het koor: www.vidavocalis.nl