Protest-songs before and now.

Op zondag 27 september is er in de Pauluskerk een nieuwe popmuziek-dienst, over Protestsongs. Wat is een protestsong? Leo Blokhuis zegt: ‘Het is een lied dat de maatschappij op de hak neemt, met als doel deze te veranderen. Het is geëngageerde, kritische muziek.’
In de loop der tijd zijn er veel protestsongs geschreven, in de dienst van 27 september zullen we focussen op de roerige jaren ‘60 en ‘70 in de Verenigde Staten. Daar speelden twee grote maatschappelijke problemen vrijwel tegelijk: de spanningen tussen blank en zwart die steeds verder uit de hand liepen en de Vietnamoorlog, een uit de hand gelopen conflict waarin de VS steeds verder verwikkeld raakte.

Tegen beide problemen kwamen mensen in opstand. Ten aanzien van de spanningen tussen blank en zwart, mondde dat uit in de strijd van de Burgerrechtenbeweging en ten aanzien van de Vietnamoorlog kwam er geweldloos verzet van o.a. de ‘Hippies’ (o.a. de ‘Bed-In’ van John Lennon en Yoko Ono, 1969). Ook muzikanten uitten hun protest in liederen. Deze zijn o.a. te horen in 1963, tijdens de ‘March on Washington’ en in 1969, tijdens het beroemde ‘Woodstock-muziekfestival’.

Van beide historische gebeurtenissen zullen we op 27 september een aantal liederen ten gehore brengen: We Shall Overcome (Pete Seeger), Sister Rosa (The Neville Brothers), A Change is Gonna Come (Sam Cooke), Blowin’ in the Wind, The Times They Are A-Changin’ (Bob Dylan), Eve of Destruction (Barry McGuire), I Feel Like I’m Fixin’ a to Die Rag (Country Joe & The Fish), Give Peace a Chance en Imagine (John Lennon).

Tussen de protestsongs door luisteren we naar proteststemmen uit de Bijbel. Ook daar zijn er veel van, maar we beperken ons tot de stemmen van Bijbelse profeten, zoals Jesaja, Jeremia, Amos, Micha en Joël. En u zult merken: zij zijn nog springlevend!  Bijbelse profeten zijn géén ‘waarzeggers’ die de toekomst voorspellen. Het zijn mensen die zich laten raken door wat er om hen heen gebeurt, die hun ogen en oren wijd open houden, die kritisch én betrokken zijn, die hun gedachten en gevoelens daarover hardop uitspreken én die ook actie en verandering willen; het gaat immers om recht en gerechtigheid! En dat delen zij met de protestzangers van nu, de ‘profeten’ van onze tijd. Daarom heeft deze dienst als thema meegekregen:

Iedereen is van harte uitgenodigd!  Neem familie, vrienden, buren, collega’s en bekenden mee!

De dienst begint om 10.30 uur en vindt plaats in de kerkzaal van de Pauluskerk. We vragen je je vooraf aan te melden. Dat kan via de mail: janblankers@yahoo.com.