Nieuwsbericht toevoegen Agenda-item toevoegen

Stadsproject Mattheüs Passion

Ongeveer 300 jaar geleden schreef Johann Sebastiaan Bach zijn meesterwerk en nog steeds is deze muziek nog springlevend. Toonkunst Rotterdam voerde precies 150 jaar geleden de Mattheüs Passion voor het eerst uit in Nederland. Dit jubileum viert men door in de 40dagen tijd, van 5 maart tot en met 28 maart, dit indrukwekkende muziekwerk op vele wijzen in Rotterdam ten gehore te brengen.

De kern van hun project is participatie: ze nemen de Rotterdammers op allerlei manieren mee en laten hen de Mattheüs Passion beleven. Tweehonderd kinderen van allerlei Rotterdamse scholen studeren het openingskoor en slotkoor van het eerste deel in en zingen mee op de concerten. Er zijn 10 wijkconcerten om mensen te bereiken die normaal niet met dit werk in aanraking komen of die niet in staat zijn een concert bij te wonen: locaties zijn ziekenhuizen, wijkcentra, een gevangenis, de Pauluskerk. Voor zanglustige Rotterdammers is er de meezing-Mattheüs.

Op 14 maart kan je delen van de Mattheüs Passion instuderen en ’s avonds samen met Toonkunst Rotterdam uitvoeren, in een anderhalf uur durend concert in de Laurenskerk. Ook voor zangers bedoeld: 2 ariadagen (7 maart in Rotterdam en 15 maart in Almere), waar je zelf de aria’s mee kan zingen (voorkennis is niet nodig); ook krijg je daar uitleg over achtergronden en betekenis door onze gepassioneerde dirigent Maria van Nieukerken.

Uiteraard sluit men af met 2 complete uitvoeringen: 26 maart in Almere en 28 maart in de Doelen. Maar eerst is er 5 maart een spectaculaire kick-off op het Centraal Station (toegang gratis). Op 15 maart mogen ze optreden in Podium Witteman, te zien op NPO1! Waarom is de Mattheüs Passion zo actueel en bijzonder? Het is de combinatie van muziek en tekst die maakt dat je de betekenis van het lijden en sterven van Jezus op indrukwekkende manier ervaart. De muziek onderstreept en versterkt de tekst van het lijdensverhaal dat letterlijk wordt gezongen in de versie van de evangelist Mattheus. Je hoort dus de Bijbeltekst en de manier waarop de muziek de tekst uitbeeldt is onnavolgbaar: tot in details past de muziek bij de tekst.

Op veel plaatsen wordt de betekenis van het evangelieverhaal verdiept door liederen en aria’s. Als zanger beleef je het extra, want je hebt vele rollen: het volk, de hogepriesters, de discipelen, maar ook stap je regelmatig uit het verhaal en reflecteer je als gelovige op wat er gebeurt. Een van de indrukwekkendste momenten vinden velen is de passage waar het koor striemend zingt: Kruisig hem! Direct daarna zingt hetzelfde koor in een heel andere rol: Hoe wonderbaarlijk is deze straf! De goede Herder lijdt voor zijn schapen. De rechtvaardige Heer betaalt de schuld voor zijn knechten.

Dan vervolgen we het evangelieverhaal en zegt Pilatus: ‘Wat heeft hij dan voor kwaad gedaan?’ en dan volgt de ontroerende sopraanpartij: Hij heeft alleen maar goed gedaan ...Uit liefde wil mijn Heiland sterven, opdat mijn ziel de straf kan ontgaan .... Direct na dit verstilde hemelse stuk muziek vervolgt het evangelie met opnieuw een luid Kruisigt hem: iets hoger, nog indrukwekkender. Details vind u op www.toonkunst.nl.

 

Naar het overzicht