Thema-avond ‘Dietrich, een christen in verzet’

Op dinsdag 19 november 2019 bent u van harte welkom op de 1e thema-avond in een serie van drie die de Raad van Kerken in Krimpen a/d IJssel ook dit seizoen weer organiseert.

Het onderwerp is ds. Dietrich Bonhoeffer, de predikant die kort voor het einde van de 2e wereldoorlog ter dood werd veroordeeld. Het contrast van zijn gevangenschap en dood en onze vrijheid en wat we er mee doen worden in dit 75e jubileumjaar van de Vrijheid met elkaar in verband gebracht.
’t Slot wil ons vertellen over deze indrukwekkende denker en gelovige en met ons in gesprek gaan over hoe je in deze tijdruimte kunt geven aan je geloof dat God middenin de wereld wil wonen.

Met een groep studenten bezocht prof. Edward van ’t Slot Berlijn-Wedding, de wijk waar Bonhoeffer in 1932 zijn eerste stappen zette als predikant. Het was een omgeving waar veel werkloosheid en armoede was en maar weinig mensen echt wat hadden met geloof, kerk of Bijbel. Hoe ben je daar kerk? Bonhoeffer schreef er prachtige dingen over, in het boek ‘De levende kerk’ dat onlangs in het Nederlands is verschenen. Hier startte hij zijn predikantschap om later vanuit dezelfde overtuiging in verzet te komen tegen Hitler.

In gevangenschap bleef dit geloof hem voeden, getuige zijn brieven die daarvan een indrukwekkend getuigenis vormen. De laatste jaren staat zijn werk weer volop in de belangstelling. Ook de studenten op bezoek in Berlijn werden erdoor aangeraakt en zeiden: ‘Gewoon gaan en iets van de geloofskracht verspreiden waar je ook bent in de samenleving’.

Datum: 19 november 2019 Tijd: 20.00- 22.00 uur

Plaats: De Wingerd, Populierenlaan 90a, Krimpen a/d IJssel

Inleider: Prof. E. van ’t Slot. Prof. dr. Edward van ’t Slot is als seminariedocent verbonden aan de PTHU en bijzonder hoogleraar voor systematische theologie en 21e eeuwse ecclesiologie.

Informatie en/of opgave bij: Huig Maaskant, hfmaaskant@caiway.nl