Themadienst Bonhoeffer

Op 29 december 2019 wordt er om 10 uur in de Ringvaartkerk in Nieuwerkerk a/d IJssel een speciale themadienst gehouden over Dietrich Bonhoeffer. Deze dienst is voorbereid door gemeenteleden vanuit de taakgroep erediensten.

Deze dienst wordt ook uitgevoerd door gemeenteleden. Het belooft een bijzondere en onvergetelijke dienst te worden net als twee jaar geleden toen de dienst ook door verschillende gemeenteleden werd uitgevoerd. Centraal staat het gedicht ‘Wie ben ik’ dat Bonhoeffer in de gevangenis schreef. Hij geeft daarin een authentiek getuigenis over de tegenstrijdigheden en de vertwijfelingen in zijn leven met als slotzin: ‘Wie ik ook ben, u kent mij, o God! Van u ben ik. Drie gemeenteleden van verschillende leeftijdscategorieën geven in de dienst hun reactie. In de overweging leggen ze het gedicht en hun reacties naast psalm 139, die begint in de gloria met ‘Heer, u kent mij, u doorgrondt mij'.

Zo tegen het einde van het jaar bid men met het slot van de psalm: Doorgrond mij, God, en ken mijn hart, peil mij, weet wat mij kwelt, zie of ik geen verkeerde weg ga en leid mij over de weg die eeuwig is.