Vrijdagavondfilm ‘Samen 1 aarde’

Vrijdag 11 november om 20.00 uur wordt de eerste film van dit seizoen rond het Protestantse jaarthema 'Samen één aarde' vertoont in de Ringvaartkerk in Nieuwerkerk a/d IJssel.

In het schitterende berglandschap van Noord-Macedonië leeft Hatidze in een eenvoudig, stenen huisje, samen met haar zieke moeder. Haar inkomsten zijn afhankelijk van de wilde bijen die ze met zorg volgens oude tradities teelt. Haar motto luidt: ‘Neem de helft van de honing en laat de andere helft voor de bijen’. Zo draagt ze er zorg voor dat de aarde niet wordt uitgeput. Maar op een dag arriveert een rumoerige familie met een oude caravan, zeven onhandelbare kinderen en een kudde koeien… Filmmakers Tamara Kotevska en Ljubomir filmden drie jaar ter plaatse en maakten een visueel poëtische documentaire over bedreigde tradities en het broze evenwicht tussen mens en natuur.