Week van gebed in Nieuwerkerk van 19 – 26 januari

In de week van 19 t/m 26 januari wordt wereldwijd gebeden voor de eenheid van de christenen. Het thema voor deze week is Buitengewoon en het werd, net als het materiaal, aangereikt door de christenen van Malta. De Raad van Kerken en Missie Nederland hebben dit thema verder uitgewerkt. Elke avond is er na afloop gelegenheid elkaar te ontmoeten bij koffie of thee. Op deze manier is het makkelijk om letterlijk (!) over de drempel van een andere kerk heen te stappen en elkaars ‘sfeer’ en manier van geloof mede te beleven en te ervaren. Samen bidden, samen belijden, samen vieren: ondanks de verschillen in rituelen, vormen, taalgebruik en sfeer, mogen we één zijn in Christus.  Ook in Nieuwerkerk a/d IJssel trekken in die week alle kerken gezamenlijk biddend op en wel op 2 manieren:

1. Door de week is er elke avond, als een soort estafette, van 20.00 tot 21.00 uur een kerk open, met een activiteit.

Maandag 20 januari: bidstond in Het Kruispunt (Goudmos 67a);
Dinsdag 21 januari: bidstond in de Josephkerk (Effata, Kerklaan 20);
Woensdag 22 januari: bidstond in de Nieuwe Kerk ( Beyerinckstraat 53);
Donderdag 23 januari: gebedsbijeenkomst in De Lichtkring (de Dreef 1)
Vrijdag 24 januari: film over het leven van ds. Dietrich Bonhoeffer, tegenstander en slachtoffer van het naziregime in de Ringvaartkerk (Ringvaartlaan 16)

2. Deze week wordt feestelijk afgesloten met een avondviering in de Josephkerk op zondag 26 januari, waarin alle Nieuwerkerkse kerken gezamenlijk participeren; uniek en zeer vreugdevol!  Voorganger is pastor Rita Schoolenberg, muzikale medewerking wordt verzorgd door de band van Effata, de gemeentezang wordt begeleid door de organist Patrick Oude Essink. Ook deze feestelijke en gezamenlijke viering begint om 20.00 uur.