Workshop ‘insectenhotel maken’ tijdens het kerkcafé

Uit de voorjaarstellingen van 2023 blijkt dat insecten bepaald geen vliegende start hebben gehad het afgelopen jaar. Er werden een kwart minder vlinders en wilde bijen geteld dan het jaar daarvoor, en half zo veel hommels. En dat terwijl ze een zeer belangrijke rol vervullen in ons ecosysteem. Ze bestuiven een groot deel van onze voedingsgewassen en hebben grote invloed op de biodiversiteit. Wanneer hun populaties afnemen, dreigen ook veel planten het moeilijk te krijgen om voor vruchten te zorgen.

Het gaat met name slecht met de vliegende insecten. In mei 2023 wees onderzoek van de Wageningen University & Research uit dat minstens vijfentwintig procent van de Nederlandse bijenvolken de voorgaande winter niet had overleefd. Ook de Vlinderstichting trekt aan de bel wegens de fikse afname van bestuivers ten opzichte van de afgelopen jaren: op sommige plekken werd zelfs maar een handjevol zweefvliegen geteld. Nu kunnen wij dit probleem niet oplossen, maar we kunnen ons wel inzetten door onze tuinen en balkons insectvriendelijker te maken. Tijdens het kerkcafé in de Ringvaartkerk op 23 februari kunt u vanaf 20.30 uur uw eigen insectenhotel bouwen; voor bijen maar ook voor bijvoorbeeld lieveheersbeestjes.

Wij zorgen voor het materiaal om mee te bouwen. Wijnand Vaarties heeft al een aantal ‘bouwpakketten’ samengesteld, maar gereedschap zult u zelf mee moeten nemen, want dat hebben we niet genoeg voor iedereen. Nodig is een lijmpistool (met lijm), een accuboor (met enkele verschillende houtboortjes tussen de 3-10 mm) en een ijzerzaagje.

Ringvaartkerk in Nieuwerkerk a/d IJssel.