15 jaar voedselbank Gouda

Iedere donderdagochtend omstreeks acht uur draait een er een truck met het opschrift van de Voedselbank Rotterdam het Lombokterrein bij het station Gouda op.

De truck is geladen met pallets groenten, fruit en/of melkproducten. De voedselbanken Gouda en Rotterdam kopen de producten zo nodig gezamenlijk in. De inkoop is de aanvulling op de langer houdbare producten in de magazijnvoorraad en resultaat van inzamelingen van scholen, kerken en de jaarlijkse acties in winkelcentra. De koelcellen bevatten o.a. vlees, vis, kip, brood en kant en klare maaltijden, afhankelijk van wat de “Groot-Grutters” in Gouda en omgeving gratis beschikbaar stellen.

De Voedselbank Gouda is 15 jaar geleden begonnen in de RK-kerk aan de Krugerlaan, maar alweer 10 jaar vormt de Bunnikloods aan het Stationsplein de locatie voor de voedselbank.

Sinds 2014 maakt vrijwilliger Koos Rijlaarsdam uit Moordrecht met ontzettend veel plezier deel uit van de zeer gemêleerde groep vrijwilligers. “In de morgen sorteren we de producten, voor ± 325 gezinnen en 150 één-persoons-huishoudens. De adressen zijn zorgvuldig aangeleverd door de gemeente Gouda, Bodegraven, Reeuwijk en Zuidplas. Vanaf 13.30 uur komen de Goudse cliënten zich melden. In Reeuwijk en Bodegraven is een kerk of Groene Kruisgebouw het uitdeelpunt, in Moordrecht vanaf 17.30 uur de RK-kerk aan het Oosteinde.

Op verjaardagen, in de wandelgangen en sociale media, stellen we elkaar dikwijls de vraag “Waarom is een voedselbank nog nodig?” Oprecht hoop ik dat het snel een gepasseerd station is, maar tot die tijd zijn de inspanningen in de loods bij het Goudse station nog broodnodig.”