Anne-Marie van der Wilt ‘Kunst als Troost’

De Capelse theoloog Anne-Marie van der Wilt is naast theoloog beeldend kunstenaar. Ze heeft haar eigen atelier ‘Zin in kleur’ en probeert met haar kunstwerken ruimte te geven aan verbeelding en zo mensen te helpen met het zoeken van de zin van hun bestaan. Wat dichters doen met woorden, doet Van der Wilt in kleur, vorm en materie.

In deze periode van de Coronacrisis worden we allemaal getroffen zo schrijft zij in haar laatst verschenen nieuwsbrief. “We ervaren zorgen om onze gezondheid, om de mensen die ons lief zijn, de kwetsbaren onder ons, vluchtelingen en daklozen. Mensen die in isolatie doorbrengen en mensen die ziek zijn. Zorgen rond werk, bedrijf, faillissementen die dreigen. Kortom we zitten met zijn allen in een donkere periode, die naar het zich laat aanzien ook nog wel even duurt.
Als we naar de geschiedenis van onze mensheid kijken zijn er meerdere crises geweest waar ook het hele leven ontwricht was. Veel mensen hebben in dergelijke situaties steun gezocht bij hun geloof en in Bijbelverhalen. De Bijbel kent vele verhalen van troost, bemoediging die ons kunnen sterken te midden van alles wat op ons afkomt.”

Bij een aantal van die troostende Bijbelverhalen heeft Van der Wilt in de loop der tijd kunstwerken gemaakt waarover zij vertelt tijdens de vele lezingen die zij geeft in het hele land. Omdat op dit moment zowel lezingen als ook kerkdiensten niet doorgaan wil Van der Wilt dit graag op en andere manier met u delen. Daarom zal zij regelmatig een filmpje maken en dat delen via de sociale media en haar eigen YouTube kanaal waarop zich gratis kan abonneren. Afwisselend zal zij u diversen kunstwerken laten zien die hangen in ziekenhuizen, verpleeghuizen en kerken. Daarnaast zullen meditaties te zien zijn rond de 27 moderne iconen die Van der Wilt gemaakt heeft rond leven, sterven en opstanding van Jezus.

“In de stille week voor Pasen zal ik elke dag  stil staan bij het lijden en sterven en opstanding van Christus. Ik wens u en jou vrede en alle goeds, moed en kracht toe in deze verwarrende tijd!”