Ark Mission ‘hét verhaal van liefde, hoop, en vergeving’

Ark Mission gelooft dat het verhaal van de Bijbel hét verhaal van liefde, hoop, en vergeving is. Geïnspireerd door Mattheus 25 vertelt men dit verhaal aan de mensen in moeilijke situaties. Aan de arme, de eenzame, de gevangene, de zieke en de vluchteling omdat juist deze kwetsbare groep het het harst nodig heeft. De stichting doet in binnen- en buitenland.

Het begon met één man, één droom, één visie. Ruim 100 jaar geleden. Marinus Heule, een rijke en succesvolle vastgoedhandelaar geboren in Amsterdam, had een droom. Dag in dag uit werd hij geconfronteerd met de moeilijke leefomstandigheden van anderen, veroorzaakt door grote armoede en sociale ongelijkheid. De armen waren zo bezig met overleven dat er geen ruimte meer was voor een evangelische boodschap van persoonlijk geloof. En hij ontwikkelde een visie. Hij legde zich toe op het gratis weggeven van bijbels en materialen die de Bijbelse boodschap verduidelijkten. Want diep vanbinnen wist Marinus dat juist het verhaal van de Bijbel hoop zou bieden in deze omstandigheden. Zo werd Ark Mission (onder de naam Vereniging tot Verspreiding van de Heilige Schrift (VVHS)) in 1913 opgericht door Marinus Heule.

Ark Mission is al jaren betrokken bij evangelisatiewerk in Wit-Rusland. Zo steunt men de kinderkampen in Cerykau, Verbovichy en Berezino. Ook maken ze een dagboek voor jongeren. Op die manier helpen ze met het vertellen van het verhaal van geloof, hoop en liefde aan jonge mensen in een vaak vergeten gebied.

Jolanda Kromhout bezocht het kindervakantiekamp van Father Alexander, gesteund door de stichting. De hartenballonnen zijn een teken van Jezus' liefde. Deze kinderen leven vlakbij het Tjernobylgebied. Er is veel armoede daar, maar tijdens het kamp genoten ze met volle teugen! Op de foto is een meisje te zien met Bijbelse materialen die met steun uit Nederland konden worden verspreid.

Jolanda kwam razend enthousiast terug. 'Ik heb met eigen ogen gezien hoeveel er gedaan kan worden met een klein beetje geld,' vertelt ze, 'en hoe hard onze ondersteuning nodig is'.

De kinderkampen bieden een bijzondere ervaring voor deze kinderen. Er is sport en spel en veel gezelligheid. Omdat de kinderen thuis niet over Jezus horen is het Vakantiebijbelkamp een unieke gelegenheid om hen in aanraking te brengen met het verhaal van de Bijbel. Ark Mission maakt dit kamp dan ook graag mogelijk.

‘Er is veel armoede hier in Verbovichy (dit ligt in het Tsjernobylgebied waar nog steeds de gevolgen van de ramp, jaren geleden, worden ondervonden). De hoop die de kerk biedt geeft moed en kracht en dat wil ik aan de kinderen hier laten horen. Daarom organiseer ik de kinderkampen, dit jaar voor de tweede keer. Zo komen kinderen die nooit in de kerk komen in aanraking met de hoop en de liefde van God.’ (Father Alexander, pastor in Wit-Rusland).