Bezoek aan ReShare winkel 'We zijn een stuk wijzer geworden’

Gemeenteleden van de Protestantse gemeente uit De Oosterkerk in Capelle a/d IJssel bezochten eind januari de ReShare winkel van het Leger des Heils in Rotterdam. “We zijn een stuk wijzer geworden! In de winkel is een brede selectie van kleding te vinden: van vintage tot de hedendaagse mode. Je kunt daarvoor onder de € 20,- en complete outfit bij elkaar shoppen. De winkel krijgt geen subsidie en moet het midden vinden tussen commercieel zijn en barmhartig. Het personeel is deskundig, bezield en zelf in ReShare mode gekleed. Ook komen er ‘stamgasten’ voor een kopje koffie en kijken daar of er weer iets nieuws is binnengekomen. Een Syrische kleermaker komt er wekelijks kleding vermaken in de hoop op een betaalde baan. Vrijwilligers worden opgeleid zodat ze meer kansen hebben op de arbeidsmarkt. Zo heeft de winkel een positief effect op de buurt!”

De ReShare Store is een tweedehands kledingwinkel van het Leger des Heils. Iedereen is er welkom: of je nu weinig te besteden hebt of graag tweedehands koopt vanuit duurzaamheidsoverwegingen óf omdat je iets unieks wilt. De store biedt sociale prijzen, een luisterend oor en is bovendien een werkplek voor vrijwilligers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, het handelsmerk van het Leger des Heils. Door de economische crisis klopten medio 2013 steeds meer mensen aan bij o.a. het Leger des Heils voor gratis kleding. In alle lagen van de bevolking groeide de vraag naar goedkope kleding. Daardoor begon de zoektocht van het Leger naar een manier om al deze mensen te kunnen voorzien.

“Doe in die bak ook kleding van slechtere kwaliteit en met gaten: ook die is bruikbaar als grondstof voor nieuwe kleding. Was ook de kleding voor je het wegdoet: het is ondoenlijk om alle inkomende kleding te wassen voor het naar de winkels gaat.” Zo constateerde men in De Oosterkerk na afloop.

Ook in onze regio zijn voldoende inzamelpunten te vinden een overzicht daarvan vindt u op: https://www.reshare.nl/Map.