Biddag-collecte 2021 voor Voedselhulp Zuidplas

Momenteel krijgen ongeveer 220 inwoners in de gemeente Zuidplas wekelijks voedselpakketten vanuit Zuidplas Helpt en de Boodschappenkast. De diaconie van de hervormde gemeente in Nieuwerkerk a/d IJssel (wijk 1 en 2), heeft bij het uitbreken van corona in maart 2020, structurele hulp aangeboden aangezien beide stichtingen vanuit (horeca)ondernemers en particulieren vrijwel niets meer kregen. Bijna wekelijks ontvangen de stichtingen (houdbare) goederen waaraan op dat moment behoefte is. M.i.v. 2021 heeft de diaconie besloten om bij de Bid- en Dankdagen specifiek voor de beide stichtingen geld in te zamelen om dan goederen voor hen aan te schaffen. “We mogen de afgelopen jaren zien dat veel gemeenteleden dit doel een warm hart toedragen en het wordt erg gewaardeerd dat we als kerk dit voor plaatsgenoten doen. We zien ook gemeenteleden die naast deze collecte ’s ook tussendoor aan dit doel geven en daar zijn we ook dankbaar voor.

Boodschappenkast Zuidplas in Kerkelijk Centrum
De stichting Boodschappenkast is als particulier initiatief gestart en heeft als doel om mensen die in de financiële problemen zijn gekomen, maar boven de Voedselbanknorm zitten, te kunnen helpen. Wekelijks worden aan zo’n 25 adressen (bijna 100 inwoners) twee grote tassen met houdbare producten (weekmenu) en groente & fruit verstrekt. Dit werd tot een paar weken bij een bestuurslid thuis gedaan onder de carport of in de woonkamer. “Als diaconie hebben we aan het College van Kerkrentmeesters gevraagd om in het Kerkelijk Centrum een plek te maken waar spullen kunnen worden opgeslagen en gesorteerd worden. Sindsdien wordt er vanuit één van de zalen van het Kerkelijk Centrum gewerkt om op zaterdagmiddag pakketten samen te stellen die via enkele vrijwilligers worden uitgedeeld binnen de gemeente Zuidplas.