Bisdom beveelt reserveringssysteem aan

In het protocol ‘kerkelijk leven op anderhalve meter’ wordt gevraagd om mensen zich te laten aanmelden voor vieringen en hen te vragen naar gezondheidsklachten die gerelateerd zijn aan het coronavirus.

Parochies kunnen dit op verschillende manieren regelen. Een eenvoudige manier is om mensen te laten bellen naar het secretariaat van de parochie(locatie) en de aanmeldingen te registreren. Zeker voor kerkgangers die minder vertrouwd zijn met internet is dit prettig.

In een brief aan parochies schrijft algemeen econoom John Bakker: “Dat brengt echter ook een administratieve last met zich mee. Iemand moet immers de aanmeldingen handmatig invoeren en bijhouden op een lijst en daarbij in het telefoongesprek ook aangeven wanneer er geen plaats meer is. Mogelijk is dit in eerste instantie nog goed te doen. Maar wellicht gaat deze situatie langer duren en ook gelden in de periode waarin kerken weer tot honderd mensen mogen verwelkomen. Dan wordt het lastiger om aanmeldingen op deze wijze te verwerken.”

Vanuit het bisdom is een klein onderzoek gedaan naar een internetoplossing, direct nadat het protocol ‘kerkelijk leven op anderhalve meter’ door de bisschoppenconferentie was vastgesteld op 20 mei. Daar kwam uit naar voren dat er globaal twee oplossingen zijn: een bestaand ticketsysteem of een nieuw systeem op maat.

Ticketsystemen hebben als voordeel dat ze al op de markt zijn. Ze hebben echter als nadeel dat ze ingericht zijn voor een commerciële context van verkoop en met het oog op (eenmalige) evenementen. In parochies gaat het echter om dagelijkse en wekelijkse vieringen. Een nieuw systeem op maat heeft als voordeel dat zaken specifiek voor de huidige situatie kunnen worden ingericht. Een nadeel is dat zelf een systeem laten bouwen tijd en geld kost.

De afgelopen week is dergelijk maatwerk echter binnen korte tijd ontwikkeld door een bedrijf dat parochies als klant heeft voor hun website. Voor deze parochies maakte dit bedrijf (Webheld.nl) het online registratiesysteem meevieren.nl. Dit onlinesysteem wordt nu breed aangeboden. Het bisdom is met Webheld.nl in gesprek gegaan en heeft een aantal zaken nagevraagd, met als conclusie dat het bisdom dit systeem aan parochies kan aanbevelen.

Bron: www.bisdomrotterdam.nl