Catastrofe dreigt op Griekse eilanden

Kerk in Actie, onderdeel van de Protestantse kerk in Nederland, roept samen met 12 andere humanitaire organisaties het kabinet op Griekenland te helpen om asielzoekers die vastzitten op de Griekse eilanden te evacueren. Ook vragen ze medische zorg te verlenen en zo snel mogelijk 500 kwetsbare kinderen opvang te bieden in Nederland.

Zonder Europese steun is het voor Griekenland een onmogelijke opgave om de tienduizenden vluchtelingen in de kampen op de Griekse eilanden in veiligheid te brengen. Duizenden mensen, waaronder veel kwetsbare kinderen, zitten daar opeengepakt zonder warm water, hygiëne en medische zorg. Er is maar één kraan voor 1300 mensen. Vluchtelingen staan urenlang in de rij voor een maaltijd en de tentjes staan tussen het open riool en vuilnis in de modder. Thuisblijven, afstand houden en regelmatig je handen wassen is in deze omstandigheden onmogelijk. Artsen trokken al aan de bel om te waarschuwen voor de gevolgen van een corona-uitbraak.

Borderline Lesvos, die met steun van Kerk in Actie hulp geeft aan gestrande vluchtelingen op Lesbos, gaf ook al aan zich grote zorgen te maken: “We kunnen ons niet voorstellen hoe erg het zou zijn als het virus het kamp van Moria binnenkomt waar nog steeds 20.000 mensen zitten”

Kerk in Actie geeft niet alleen hulp op Lesbos, maar ook op het Griekse vasteland. De Grieks-Orthodoxe Kerk vangt daar een deel van de alleenstaande minderjarige vluchtelingen op. Kerk in Actie draagt bij aan de extra kosten die nodig zijn in verband met het corona-virus, zoals een verpleegkundige en medische materialen.