Cubaans bezoek in Nieuwerkerk a/d IJssel

In het weekend van 9 en 10 maart verbleef ds. Alison Infante uit Cuba, samen met zijn begeleider ds. Hans Spinder van Kerk in Actie in Nieuwerkerk a/d IJssel. Enkele gemeenteleden wisselden met ds. Alison Infante van gedachten over Cuba, de kerk en hun geloofservaringen.

Ds. Alison Infante Zamora, een jonge en gedreven predikant en werkt voor de Cubaanse kerk. Hij erkend dat de economische crisis in Cuba tot wanhoop drijft en neemt verantwoording voor het diaconale werk van de kerk. “We willen mensen écht helpen en dan vooral de meest kwetsbare groepen in de samenleving. Dat zijn eenzame ouderen, zieken, kinderen die het slachtoffer zijn van geweld of met een problematische thuissituatie. Jongeren uit de kerk bezoeken eenzame ouderen thuis, geven ze thuishulp en bidden met hen. Daarnaast krijgen kinderen onder andere begeleiding bij het maken van hun huiswerk.”

Het weekend was tevens de start van het Veertigdagen-project van de ZWO-groep (Zending,Werelddiaconaat en Ontwikkelingssamenwerking) van de Protestantse kerk in Nieuwerkerk ‘laat de kerk bloeien op Cuba’. Deze groep hebben dit project gekozen vanwege het hoge diaconale gehalte. Het biedt de kerkleden in Cuba de gelegenheden zicht te verdiepen in zaken rondom gemeenteopbouw en pastoraat. De doelstelling was om tijdens de 40 dagen voor Pasen € 2.000,00 op te halen voor dit project. Men maakte dit zichtbaar door rondom de kaart van Cuba 20 bloemen te steken. Iedere bloem vertegenwoordigde een bedrag van € 100,00.
De totale opbrengst tijdens de Veertigdagen tijd was € 2.048,-.