David Vonk ‘Waarom nou ik’

"Criminelen maakten van mij een meedogenloze vechtmachine. Ik was een bondgenoot van de duivel," zo begint Vonk zijn verhaal. Vonk was maar liefst 21 jaar verslaafd aan onder meer alcohol en drugs. Als drugscrimineel heeft Vonk veroorzaakte hij in ruil voor geld veel leed. Totdat een bijzondere ontmoeting met koning David zorgden voor de ommekeer in zijn leven en hij zijn zelfmoordpillen door de wc spoelde.

Op 3-jarige leeftijd verhuisde David met zijn vader en moeder van Rotterdam naar het Zeeuwse dorpje Oosterland. Zijn vader was de derde generatie in een corrupte familie. "Mijn vader heeft van huis uit geen goed voorbeeld gekregen. Hij wist niet wat het betekende om in een liefdevol en warm gezin op te groeien."
Vonk sloot zich op latere leeftijd aan bij een criminele organisatie. Regelmatig werd hij als agressief jochie ingezet die op lastige klanten werd afgestuurd. "In 2006 ontmoette ik Paulien." Die hem uitnodigde om een keer mee te gaan naar de kerk. Vonk, in eerste instantie terughoudend, besloot toch een keer mee te gaan. "Ik had niks te verliezen en in de kerk bleek de sfeer ongedwongen. De mensen behandelden elkaar vriendelijk. Ze waren geïnteresseerd in elkaar. Iemand sprak zelfs over God als een Vader."

Kort daarop kreeg Vonk onverwachts antwoord van God vanuit de Bijbel. “Nu is het mijn doel om mijn levensverhaal te vertellen, zodat iedereen kan horen wat God in mijn leven teweeg heeft gebracht, ben ik bekeerd en ik iedereen meegeven dat bij God niks onmogelijk is. Ik wil het evangelie van Jezus Christus door middel van mijn persoonlijke getuigenissen en het delen van mijn levenservaring verspreiden. Het is mijn overtuiging dat iedereen door de kracht van het geloof los kan komen van de afhankelijkheid aan verslavingen.

Inmiddels is de stichting ‘Waarom Nou Ik?’ opgericht en geeft Vonk lezingen in kerken en op scholen om inhoud te geven aan wat hij noemt zijn nieuwe opdracht. Op donderdag 29 augustus 2019 zal Vonk zijn laatste lezing verzorgen in de Hervormde gemeente Groot-Ammers en te spreken over zijn bewogen leven en zich daarna toeleggen op 1 op 1 gesprekken en de Cycleforehope.

Over zijn bijzondere levensverhaal heeft is een lied uitgebracht met de titel ‘Ik wacht op mijn vader’ (https://www.youtube.com/watch?v=rJdrP8qfay0&feature=share). Het lied wordt gezongen door Wouter Seinen.