De kunst van het ongelukkig zijn

In het kerkcafé (https://www.geloofinnieuwerkerk.nu/agenda/kerkcafe-ontmoeting-en-gesprek-in-de-kerk) in de Ringvaartkerk in Nieuwerkerk a/d IJssel gaat men met elkaar in gesprek over ‘de kunst van het ongelukkig zijn’. De kunst van het ongelukkig zijn is het thema van het nieuwe boek van psychiater Dirk de Wachter. Zijn advies is de focus op geluk los te laten en te zoeken naar de zin van het bestaan. Met dit onderwerp trekt hij in België en Nederland volle zalen. 'In onze pretparkerige samenleving vol opgepoetste individuen zijn we het gewone lijden verleerd', is zijn stelling. De zin van het bestaan is volgens de Wachter, zorgen voor ándermans geluk. Hiermee sluit hij aan bij de filosoof Levinas die zei: 'Een mens is er als hij door de ander gezien wordt'.

De Wachter groeide op in Boom. Hij is professor aan de KU Leuven en is er verbonden aan het Universitair Psychiatrisch Centrum van Kortenberg. Dirk De Wachter heeft in Vlaanderen bekendheid verworven door zijn artikelen in verschillende kranten, waarin hem vaak om zijn mening werd gevraagd na geweldsdelicten zoals de steekpartij in Sint-Gillis of verkeersagressie.

Hij verwierf meer bekendheid in zowel België als in Nederland nadat in oktober 2012 zijn boek Borderline Times verscheen dat uitgroeide tot een succesboek. In het boek uit de auteur kritiek op de westerse wereld. Volgens De Wachter zou de westerse samenleving voldoen aan de negen criteria van borderline. In 2008 schreef hij al over Borderline Times in Psyche: Tijdschrift van de VVGG. In De Wachter zijn tweede boek: Liefde. Een onmogelijk verlangen? schrijft De Wachter over de liefde die in de westerse maatschappij, in zijn ogen, een onderdeel van de consumptiemaatschappij geworden is.

Vergeleken met zijn vorige boek betrekt de auteur kunst en literatuur om zijn mening te verduidelijken. Hij schrijft en vertelt ook veel over de psychiatrisering van de samenleving en heeft hierop meermaals impliciet kritiek gegeven door o.a. de term ‘verschwabing’ (van de wereld/samenleving) te gebruiken, refererend aan de wereldberoemde arts en neurobioloog Dick Swaab.