Ds. Eddy de Kruijf vertrekt naar Maarssen

Op 23 augustus 2015 werd Eddy de Kruijf verbonden aan de Hervormde Wijkgemeente Schollevaar (HWS) als predikant van de Ontmoetingskerk. Sindsdien woonde hij met zijn gezin in de wijk Schollevaar en maakte zo deel uit van de kerkelijke en burgerlijke gemeente te Capelle aan den IJssel. Begin 2021 nam hij een beroep aan van de protestantse gemeente Ichthus te Maarssen .

Van het dorp Nieuwpoort naar het verstedelijkte Capelle, hoe was dat destijds?
Nieuwpoort was zeker geografisch wat overzichtelijker dan Capelle aan den IJssel. Tijdens mijn eerste maanden in Capelle heb ik op de fiets en in de auto een navigatiesysteem gebruikt om mijn gemeenteleden te kunnen vinden… In Maarssen zal dat mogelijk weer wat minder urgent zijn, aangezien ik twintig jaar geleden in Maarssen een aantal maanden heb rondgelopen tijdens mijn vicariaatstijd.
Een van de lastigste dingen aan een grootstedelijke omgeving vind ik dat je je medegemeenteleden niet automatisch bij de supermarkt en tijdens het hond-uitlaten tegenkomt. De ‘gemeenschap der gelovigen’ rust in Capelle niet zozeer op geografische gronden.
Wat Lizette de Kruijf en ik wel heel erg bijzonder aan het wonen in Schollevaar hebben gevonden is, dat er zoveel mogelijkheden zijn om je christen-zijn tot uiting te brengen. Eenzaamheid, armoede, het verlangen naar een luisterend oor, iemand die contact zoekt omdat hij/zij meer van het geloof wil weten…, het (/men) komt vaak op je af. Het vraagt alleen wel van je om je ogen en oren open te houden en op het juiste moment beschikbaar te zijn.

Kerk in je eigen omgeving
Het is mijn diepe verlangen dat gemeenteleden hun roeping verstaan om God groot te maken in hun eigen leefomgeving en dat een christelijke gemeente een licht verspreidt op de plaats waar zij gemeente is. Om deze roeping gestalte te geven, is de verbinding met de buurt (je eigen straat, de wijk waarin het kerkgebouw staat) heel belangrijk. ‘Bovenwijkse’ en bovenplaatselijke samenwerking kan heel goed en verbindend zijn – en dat heb ik gelukkig regelmatig mogen ervaren! –maar samenwerking kan soms ook heel stroperig zijn en voor een zekere abstractheid zorgen… en dat bevordert de geloofsvreugde en het concrete christen zijn niet altijd…

Het hele interview met ds. De Kruijf kunt u lezen in editie 5 van KerkNieuws. Via de website kn.protestantsegemeentecapelle.nl kunt u een abonnement nemen op alle edities.

Bron: www.protestantsegemeentecapelle.nl