Erik den Toom 25 jaar organist

Het was op 1 augustus 1994 dat organist Erik den Toom zijn aanstelling kreeg als organist in De Bron in Nieuwerkerk a/d IJssel. Dat is nu 25 jaar geleden. Voordat het zover was werd Erik gevraagd door de toenmalige voorganger ds. Martin van der Meer om te komen proefspelen.

Hij had toen nog maar weinig ervaring in het begeleiden van gemeentezang. Een paar jaar eerder was Jan Seele begonnen met het Sunday Half Hour. De eerste bijeenkomsten werden door Erik op een elektronisch orgel begeleid. Als kind speelde hij al orgel en hij dacht er zelfs over om naar het conservatorium te gaan om zich veder te bekwamen als organist. Maar het ging anders en hij kwam in het onderwijs terecht. Maar muziek heeft zijn hart. Sinds 1999 vertegenwoordigt Erik de organisten in de taakgroep eredienst in de Protestantse kerk in Nieuwerkerk.

Naast het orgelspelen in de Ringvaartkerk is Erik ook organist in de Gereformeerde Kerk van Ottoland. Erik heeft er plezier in om een kerkdienst te begeleiden. Hij geniet van de ontspanning die het hem geeft. Bach, Buxtehude en Mendelssohn blijven zijn favoriete componisten.