Gedachteniskoor van start

Na een periode van intensieve voorbereiding start men binnen de Roomse gemeenschap Sint Jan de Doper in Gouda op 5 november a.s. met een Gedachteniskoor. Het is een geheel nieuw koor en draagt zorg voor de muzikale ondersteuning bij uitvaartdiensten. Het begint in Gouda, Moordrecht, Waddinxveen en over enige tijd sluit ook Boskoop aan, zo is het plan.

Koren leveren een heel belangrijke bijdrage aan uitvaartdiensten. Het Pastoraal Team in Gouda heeft de afgelopen 1,5 jaar met de huidige koren en andere betrokkenen overlegd hoe men die bijdrage ook de komende jaren op niveau kunnen houden. Men heeft daarom dit voorjaar besloten tot de start van een Gedachteniskoor. Er zijn inmiddels positieve ervaringen met een goed draaiend Gedachteniskoor in Reeuwijk en vergelijkbare initiatieven elders in het land.

Kern van het Gedachteniskoor is dat het een redelijk maar wel realistisch ambitieniveau heeft. Het koor zal maandelijks repeteren om kwaliteit te leveren tijdens de uitvaartdienst. De gemeenschap verwacht dat deze ambitie ook voor aantrekkingskracht van nieuwe zangers (m/v) zal gaan zorgen.

Het Gedachteniskoor beheerst een breed basisrepertoire; breder dan wat men nu doorgaans ‘in huis’ hebben.

Het koor zal behalve tijdens rouwdiensten ook op andere momenten een bijdrage gaan leveren, bijvoorbeeld op Goede Vrijdag, Allerzielen, Oudjaar, Dodenherdenking of bij een wake rond een specifiek thema.

Het wordt om deze redenen dan ook een geheel nieuw koor. Iedereen is welkom: vanzelfsprekend de huidige koorleden, maar ook (andere) parochianen die graag samen met anderen een mooi, stemmig en afwisselend repertoire willen zingen.

Het Gedachteniskoor verzorgt de uitvaarten in Gouda, Waddinxveen en Moordrecht en later ook in Boskoop. Is er een uitvaart in één van deze plaatsen, dan krijg je bericht en geef je je aanwezigheid via de website van de parochie door.

Het koor repeteert elke eerste dinsdag van de maand om 10:00 uur, afwisselend in Gouda en Waddinxveen. Als er op die dag een uitvaart is, schuift de repetitie een week op. Het koor staat onder leiding van Peter Steijlen en Monique van den Hoogen. Peter is ook de dirigent van het al draaiende Gedachteniskoor in Reeuwijk en van een vergelijkbaar koor elders.

De eerste repetitie is dinsdag 5 november om 10:00 uur in Gouda (H. Josephkerk, Aalberseplein).