GeloofInNieuwerkerk in gesprek met ds. Nagelkerke

De van oorsprong Rotterdamse Nagelkerke heeft met haar man Ralf en zoon Leon inmiddels intrek genomen in de verbouwde pastorie van De Ringvaartkerk aan de Vogelaarsingel in Nieuwerkerk a/d IJssel. Zondag 28 augustus jl. is zij bevestigd in De Ringvaartkerk en in de voormalige mancave van ds. Treep sprak GeloofInNieuwerkerk met haar.

Ds. Nagelkerke studeerde theologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam waarna zij in 2002 gemeente predikant werd in de Gereformeerde kerk in Dirkshorn (NH).  Daarna volgden de gemeenten Mijdrecht en Anna Paulowna. Zij trof in De Ringvaartkerk een warme, hartelijke en een veelkleurige gemeente aan hetgeen haar direct aansprak. De Ringvaartkerk is een kerk met een missie zo vertelt zij enthousiast. Een  gemeente met een duidelijk doel om er te zijn voor de jeugd en de midden generatie en wil daarmee zo snel mogelijk aan de slag. Een missionaire kerk gemeente ook die kerk wil zijn in deze plaats.

Dat de kerk veranderd is en/of aan verandering onderhevig is ziet Nagelkerke als een uitdaging: “spiritualiteit  wordt tegenwoordig anders vormgegeven door de gelovigen en dat vraagt erom om creatief kerk te zijn. Nagelkerke: “Maar allereerst ga ik mijn oor te luister leggen net als Maria dat deed. Zij zat immers aan de voeten van Jezus en luisterde naar Zijn woorden. ” Nagelkerke houd van de oecumene en staat daarom open voor allerlei vormen van samenwerking binnen christelijk Nieuwerkerk maar wil eerst kijken welke vragen boven komen.” Kijk wat de boodschap verbindt met de plek waar je kerkt, aldus Nagelkerke en noemt de kerkelijke betrokkenheid bij de opvang van de vluchtelingen in Nieuwerkerk eerder dit jaar als voorbeeld.

Nagelkerke studeerde een half jaar in Zuid-Afrika en is van daaruit bekend met de migranten kerk waar de beleving en ervaren een grote rol speelt. “Migranten vinden stilaan een kerkelijke plek en veelal zoeken ze elkaar op. Het zijn lotgenoten en zoeken samen een kerkelijk thuis. Daarom verspreiden ze zich vaak niet over de christelijke kerken maar vormen eigen gemeenschappen mede door cultuurverschillen en gewoontes.  Bied ze een plek waar ze kunnen samenkomen want de waarde van de taal is belangrijk sterker nog de taal van anderen spreken is een kunst”

Nagelkerke wil graag missionair zijn in Nieuwerkerk maar vind het te vroeg om vast omlijnde plannen te ontvouwen hierover maar noemt de lokale boekwinkel (Shofar) en de maandelijkse boekenmarkt van De Ringvaart kerk als goede mogelijkheden daarvoor. “ Daarnaast toonde Nagelkerke zich een groot liefhebber van de Taizé diensten en ziet hierin een voorbeeld van een goede invulling voor de middagdiensten.