Gert-Jan Segers ‘overheid moet convenant met de kerken’

De overheid moet met kerken een convenant sluiten over hoe zij bij religieuze samenkomsten meer maatwerk kunnen leveren, vindt CU-leider Gert-Jan Segers. „Het gaat niet om het getal dertig of honderd, maar om de vraag of een dienst veilig kan verlopen.”

Nu het kabinet voor diverse branches de coronamaatregelen versoepelt, is het „de hoogste tijd” dat de overheid ook met kerken in gesprek gaat over hoe ook zij weer op grotere schaal diensten kunnen beleggen, stelt de voorman van de kleinste coalitiepartner. Zijn oproep tot het sluiten van een convenant (een set afspraken tussen de overheid en bepaalde maatschappelijke geledingen) deed hij dinsdagavond, na de persconferentie van het kabinet over versoepeling van het Covid-19-beleid. Hij brengt zijn pleidooi ook in het Kamerdebat van woensdag naar voren.

„Op zijn minst moet het gesprék hierover gaan plaatsvinden. Het heeft mij verbaasd dat de overheid de laatste tijd met allerlei branches praat over versoepeling van de regels: met de horeca, met theaters, en wat niet al, en dat voor hen zulke versoepelingen er ook komen, maar dat voor het belang en de positie van kerken een blinde vlek lijkt te bestaan.

Kijk, als op terrassen van cafés en restaurants straks weer veel meer mogelijk is en daar het anderhalvemetercriterium leidend is en níét het aantal mensen, dan vind ik dat ook kerken meer ruimte moeten krijgen tot het leveren van maatwerk. Het mag niet gaan om het getal dertig of honderd, maar om de vraag of een dienst veilig kan verlopen. ”

„Dat moet wat mij betreft bespreekbaar zijn. Maar denk ook aan de mogelijkheid om, met de zomer voor de deur, kerkdiensten in de openlucht, zeg maar: hagepreken, te kunnen houden. Die moeten dus niet worden gezien als samenscholingen waarvoor boetes worden uitgedeeld.”

Bron: www.rd.nl alwaar u het hele artikel kunt lezen