Goudse predikant preses van de generale synode

Ds. Marco Batenburg is op 14 november jl. verkozen tot preses van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland waar hij ds. Saskia van Meggelen opvolgt. Ds. Batenburg is momenteel gemeentepredikant in de Protestantse Gemeente Gouda in de Sint Janskerk. Daarvoor diende hij de gemeenten in Waddinxveen, Zalk en Veecaten.

Tijdens zijn kennismakingstoespraak sprak ds. Batenburg uit dat de synode niet alleen besluiten hoeft te nemen maar ook een plek is waar geloofsgesprek moet plaatsvinden. “ Als kerk leven en herleven we van de gekruisigde en opgestane Christus. Onze vreugde ontspringt telkens aan die Bron. Laten we als synode telkens weer de kerk uitnodigen om het van deze Christus te verwachten. Om van zijn genade te leven. Ik hoop dat de synode ook een plaats zal zijn om elkaar daarin te oefenen. Niet alleen een vergadering waarin besluiten worden genomen, maar ook een ontmoetingsplaats om het geloofsgesprek voeren. Om van daaruit ook met vrucht en visie leiding te geven aan de kerk.”