Herdenk ook de omgekomen vluchtelingen

Aan het eind van het kerkelijk jaar staan kerken op vele plaatsen stil bij de overledenen. De Raad van Kerken in Nederland vraagt om bij deze herdenking de omgekomen vluchtelingen een plaats te geven: “Gedenk ook de omgekomen vluchtelingen aan de Europese grenzen.”

Verhalen over overleden migranten nemen een belangrijke plaats in. Aan de grenzen van Europa spelen zich dagelijks drama’ s af. Mensen die op zoek zijn naar een beter en veiliger leven, verdrinken in zee of komen op andere manieren onderweg om. Om stil te staan bij de vele vluchtelingen die op weg naar Europa zijn omgekomen, op de Middellandse Zee of elders, zijn liturgiesuggesties beschikbaar. Deze kunt u verwerken in de dienst van de laatste zondag van het kerkelijk jaar of op een ander moment.

Voor materiaal ter voorbereiding zie Kerk in Actie, de diaconale organisatie van de Protestantse Kerk in Nederland, biedt liturgiesuggesties aan. Download de liturgiesuggesties