Hereniging Gereformeerde kerk Vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeerde kerken vanaf 1 mei een feit.

Vanaf 1 mei worden de twee kerkverbanden van de Gereformeerde kerk Vrijgemaakt (GKv) en de Nederlands Gereformeerde kerken (NGK) samengevoegd tot de Nederlandse Gereformeerde Kerken. Inmiddels is er een logo ontwikkeld voor dit kerkverband.

Het logo verbeeldt een rechtopstaand ICHTHUS-symbool, het bekende ‘visje’. Met de keuze voor dit klassieke symbool in een nieuwe, eigentijdse vormgeving wordt verbeeld dat de nieuwe kerkgemeenschap voortbouwt op het fundament dat eeuwen geleden gelegd is: Jezus Christus, Zoon van God, Verlosser. Ook kun je in het logo iets zien van samengaan in een opwaartse beweging van aanbidding. De kleurstelling is gekozen in samenhang met het motto ‘Hoopvol onderweg in Gods wereld’. Het beeldmerk is opgebouwd uit twee gedeeltelijke cirkels die elkaar ontmoeten.

Deze lijnen  vormen samen een staand Ichthus-symbool, het bekende visje. Het Griekse woord ICHTHUS,  dat vis betekent, bestaat uit de eerste letters van de woorden Jezus Christus, Zoon van God,  Verlosser in die taal. Jezus is het fundament van de kerk; in het geloof draait het om Hem. Dat  geven we weer met dit beeld. In het beeldmerk wordt ook symbolisch verbeeld hoe twee kerkgemeenschappen elkaar ontmoeten. Daar waar de twee gedeeltelijke cirkels elkaar raken, ontstaat een lijnenspel. Kleuren  vermengen zich en vormen samen nieuwe kleuren.

Die nieuwe kleuren staan voor de  harmonische veelkleurigheid van de nieuwe Nederlandse Gereformeerde Kerken. Andere  associaties die het beeldmerk oproept zijn een figuur in aanbidding en de emoji van biddende handen. Inmiddels is de kerkorde voor het nieuwe kerkverband klaar. Deze is te vinden op: https://onderwegnaar1kerk.nl/wp-content/uploads/2023/04/Kerkorde-versie-april-2023.pdf

De Nieuwerkerkse Lichtkring zal  vanaf 1 mei officieel de Nederlandse gereformeerde kerk Nieuwerkerk aan den IJssel heten. De naam zal “De Lichtkring” blijven.

Meer informatie vind u op: www.onderwegnaar1kerk.nl.