Hervormde kerk geeft impuls aan missionaire opdracht

Al jaren probeert de evangelisatiecommissie van de Hervormde Gemeente inhoud te geven aan de missionaire opdracht die Jezus ons zelf heeft gegeven om Zijn getuige te zijn. Maar deze opdracht is er niet alleen voor deze commissie, die is er voor alle gemeenteleden vertelt evangelisatie ouderling Sander Graafland. “Veel mensen vinden dit lastig. Dit vind ik trouwens zelf ook. Want hoe geef ik nu op een goede wijze gehoor aan deze opdracht? Hoe vertel ik mijn buren en collega's nu iets over het geloof? En moet ik het wel vertellen of moet ik het laten zien met daden? Zoals ooit eens iemand zei: Evangeliseren doe je desnoods met woorden."

Het verlangen om mensen op de één of andere wijze te getuigen leeft binnen deze gemeente. Maar veel mensen kennen daarin bepaalde verlegenheid dit naast de vraag: "Hoe dan?"  Dit is overigens niet iets dat alleen in deze gemeente voorkomt want vele gelovigen en kerken worstelen met dit probleem. De vereniging voor zending in Nederland (IZB) heeft hiervoor een speciaal programma ontwikkeld het zogenaamde ‘Focus Traject’. De Hervormde gemeente in Nieuwerkerk a/d IJssel gaat voor 2 jaar een verbinding aan met de IZB waarbij het de bedoeling is dat de gemeente zich opnieuw focust op Jezus en wat Hij voor ons heeft gedaan. Graafland: “Met als gevolg dat we hier zo van onder de indruk raken dat het een soort logisch gevolg wordt dat we ons richten op mensen die Jezus nog niet kennen. Het is vooral niet bedoeling dat we nieuwe missionaire activiteiten gaan organiseren.”

Gedurende deze periode zal een trajectbegeleider van de IZB in deze gemeente werken om de focus op Jezus te leggen en van daaruit de focus op hun naaste. Met als doel om een gemeente te zijn en te worden die verschil maakt en relevant is voor hun omgeving.