IJsselPolder nieuw hospice in de regio

Het hospice IJsselThuis in Nieuwerkerk viert komende zomer haar 15 jaar bestaan. Het hospice heeft 4 bedden en er was vraag naar meer capaciteit. Er is 5 jaar geleden onderzocht hoe we dit gebouw konden vergroten, vertelt George Henkens die 5 jaar geleden voorzitter werd. Om allerlei redenen bleek dit geen goed plan en toen bedacht men dat het veel logischer zou zijn als er een nieuw hospice zou worden opricht in Capelle aan den IJssel. Dat betekende dat IJsselThuis een zusje zou krijgen. Dit heeft men in ¾ jaar uitgewerkt en in november 2017 gingen men van start met een hospice op de 4de verdieping van de Vijverhof in Capelle aan den IJssel.

Dit werd feestelijk geopend door de burgemeesters van Krimpen en Capelle in januari 2018. Sindsdien verzorgde het hospice voor ca. 50 personen de laatste weken van hun leven. Henkens: “Dit getal is gelijk aan wat we in Nieuwerkerk deden en nog steeds doen. We draaien nu 2 volle jaren en we kunnen zien dat we 2 keer zoveel mensen helpen als voor het bestaan van hospice IJsselOever.” De ca. 60 vrijwilligers in dit hospice komen uit Capelle en Krimpen alsmede de benodigde financiën om te komen tot IJsselOever.

Het bestuur van IJsselThuis is hetzelfde als van IJsselOever en de intake verloopt gecoördineerd. De hospices zijn dus geen concurrent. Materieel zijn ze totaal verschillend, de één met tuin en lieflijk, de ander op de 4de verdieping van een toren, maar qua zorg even fantastisch zo luiden de kritieken.

Ondanks de verdubbeling van de capaciteit is de vraag groter dan het aanbod van de twee keer vier bedden. Veel aanvragen zijn afkomstig uit Rotterdam-Oost en zo heeft het bestuur bedacht dat het een goed idee zou zijn als IJsselThuis en IJsselOever nog een zusje zouden krijgen. Henkens: “We zijn hier nu een jaar mee bezig geweest. De werktitel hiervoor is IJsselPolder. Ofschoon de IJssel niet zo veel met Ommoord te maken heeft is deze titel voorlopig nog overeind gebleven.”

Vorige week donderdag is er een huurcontract getekend voor de begane grondverdieping van een klein kantoorgebouw aan de Thomas Mannplaats 301 in Ommoord. De bedoeling is dat daar 4 kamers in worden gebouwd naast alle andere voorzieningen die bij een “bijna thuis” hospice horen. Henkens: “We moeten nog bijna alle geld bij elkaar zoeken in het bijzonder voor de verbouwing. De ambitie is dat we ergens in september de boel rond hebben en ook de 60 vrijwilligers hebben gevonden die voor zo’n hospice nodig zijn. We hebben er al 20 die zijn opgeleid en nu voorlopig werken in de andere 2 hospices.”