In Wijkwinkel Schollevaar is alle hulp gratis

In 2007 is de plaatselijke Ontmoetingskerk, in samenwerking met gemeente Capelle aan den IJssel en woningbouwvereniging Com.wonen, met Wijkwinkel Schollevaar gestart. De Ontmoetingskerk wilde graag meer betekenen voor de wijkbewoners en zo is het idee van een wijkwinkel in Schollevaar ontstaan. Vanaf de start van Wijkwinkel Schollevaar is het aantal klanten en hulpvragen ieder jaar gegroeid. Vaak wordt er op afspraak gewerkt, maar wijkbewoners kunnen ook zonder afspraak binnenlopen. Als er tijd is, afhankelijk van de drukte, wordt de klant direct geholpen. Meestal kunnen de vrijwilligers de vraag ter plekke beantwoorden, maar soms moeten zij doorverwijzen.

De Wijkwinkel in winkelcentrum de Scholver is een servicepunt waar iedereen gratis terecht kan voor allerlei vragen en problemen. Vrijwilligers hebben een luisterend oor en bieden de helpende hand. Bijvoorbeeld bij het invullen van belastingformulieren of formulieren voor zorgtoeslag en huursubsidie. Verder kunnen wijkbewoners er informatie krijgen over activiteiten en voorzieningen en is de Wijkwinkel uitgiftepunt van plastic afvalzakken. Ook worden er vanuit de Wijkwinkel leuke activiteiten georganiseerd, zoals workshops. De Wijkwinkel is dé plek om andere mensen te ontmoeten, gezellig te kletsen, even uitrusten van het boodschappen doen, een bordspelletje spelen of gewoon lekker even zitten met een kopje koffie of thee.

Soms lopen mensen meerdere keren de deur van de wijkwinkel voorbij voordat ze eindelijk binnenlopen. “Dat is heel begrijpelijk. Het valt ook niet mee om alle gegevens en problemen op tafel te leggen. Drink eerst eens alleen een kopje koffie dan zult u merken dat veel wijkbewoners de weg weten te vinden naar de wijkwinkel.”

De wijkwinkel wil geen loket zijn, waar men op zijn horloge kijkt omdat er zo weinig tijd voor de bezoeker is. Daarnaast stellen zij de persoon centraal en zien die niet als een nummer. De vrijwilligers, waarvan de meeste uit de wijk zelf komen, worden regelmatig bijgeschoold. Ze kijken nergens van op en helpen de bezoekers gratis.