Indrukwekkend bezoek Egypte ‘ik ben gedoopt!’

De Stichting de Ondergrondse Kerk (SDOK) is een interkerkelijke organisatie die zich inzet voor vervolgde christenen en ds. Henk Methorst, voorganger in de Hervormde gemeente in Nieuwerkerk a/d IJssel, is sinds enkele jaren ambassadeur van de SDOK.

Afgelopen maand reisde hij voor enkele dagen af naar Egypte voor een kort bezoek. “Ongelooflijk indrukwekkend om daar enerzijds uit de eerste hand te horen hoe gevaarlijk het is voor ex-moslims is om christen te zijn en anderzijds te merken hoe de Heer voor hen zorgt. Met een paar mensen waren we bijvoorbeeld getuige van de doop van een ex-moslim, een man van 35 jaar. Nooit zal ik zijn stralende blik vergeten: ik ben gedoopt! Terwijl in zijn situatie zijn doop zorgt voor acuut levensgevaar.”

Vervolgde christenen kregen voor hem een gezicht. Leden van de lokale centrale Bijbelkring en belijdeniscatechisanten brachten het afgelopen seizoen een prachtig bedrag op voor de vervolgde kerk in Egypte. Aangevuld met een aantal andere giften kwam het totaal op bijna 2.000 euro en met dit bedrag is het voor twee gezinnen mogelijk om een jaar in een safehouse in Caïro te wonen.

SDOK is onderdeel van de International Christian Association (ICA). De ICA is een koepel van zelfstandige organisaties die allemaal hetzelfde doel hebben om naast vervolgde christenen staan. Men werkt veel samen met hun zusterorganisaties, die in de meeste landen bekend staan onder de naam ‘Voice of the Martyrs’.

SDOK is één met vervolgde christenen en staat naast hen met praktische hulp en bemoediging. Dit doet men in verschillende regio's en landen wereldwijd. De stichting werkt nauw samen met lokale projectpartners en zusterorganisaties. Daarnaast geeft men vervolgde christenen een stem en moedigt men de Nederlandse kerken aan. De SDOK werkt met een aantal ambassadeurs die in hun omgeving aandacht vragen voor de missie van hun organisatie.