Inge Jose Smelik 'de oorlog maar door raast'

Inge Jose Smelik woont en werkt al meer als 20 jaar in Roemenië. Zij is verbonden aan en wordt gesteund door De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel. Inge Jose is de drijvende kracht achter de stichting Ancora Salvarii. Zij kreeg van verschillende kanten de vraag hoe het bij hen is nu de oorlog maar door raast in het buurland en schreef onderstaande erover in haar nieuwsbrief.

Hulp aan Roemenië
Via de hulptransporten vanuit Nederland hebben we directe hulp kunnen bieden in omgeving Kiev, Ternopil en Cernivtsi (Cernăuți); de hulpgoederen werden opgehaald in Strunga of bij de grens (vanuit onze bus in de hunne) en dan via kerken naar deze plaatsen gebracht. Vanuit Kiev was er een voorganger die zijn gezin in Suceava had gebracht en steeds op en neer ging met spullen, allereerst voor de soldaten aan het front, later ook voor de gemeenteleden die klem kwamen te zitten omdat voedsel en medicijnen schaars werden. We hebben hem verschillende keren kunnen helpen, o.a. ook met groentezaad als teken van hoop dat het leven doorgaat!

Daarnaast blijven we in Strunga opvang bieden bij nood, bv. als hun auto kapot gaat en ze niet verder de EU in kunnen, dan verblijven ze enkele nachten. Ook zijn we begonnen families te halen die al enkele maanden in kerkzalen verblijven met meerdere personen om er even tussenuit te zijn.  Persoonlijk, als kerklid in Iași, help ik ook af en toe als vrijwillig mee met hulp aan de grens, zodat we de vaak oververmoeide, hongerige en gedesoriënteerde vluchtelingen die net de grens overkomen, kunnen helpen met eten, rustplek, juiste info en een luisterend oor en bemoedigende woorden. Er is ook altijd een Oekraïens of Russisch sprekende tolk aanwezig, veelal mensen uit Moldavië die bij ons werken of studeren maar zelfs ook al vluchtelingen die eerder kwamen. Het is een bijzondere ervaring die we als kerk mogen meemaken en ben trots op onze voorganger Adi die dit allemaal zo super georganiseerd heeft. Hij kreeg er onlangs ook een oorkonde voor vanuit de Oekraïense overheid, lokaal uit Odesa, mooi dat onze buren waardering kunnen uitspreken zelfs onder de nare omstandigheden waarin ze zitten!