Inge Jose Smelik krijgt hulp van kinderfysiotherapeut

Inge Jose Smelik woont en werkt al meer als 25 jaar in Roemenië. Zij is verbonden aan en wordt gesteund door De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel. Inge Jose is de drijvende kracht achter de stichting Ancora Salvarii (reddings Anker). (inge-jose-smelik-25-jaar-zorgverlener-in-roemenie)

Van 2 tot 20 augustus is Hester Houweling, geboren en getogen Nieuwerkerker, bij Stichting Ancora Salvarii geweest als kinderfysiotherapeut om te helpen met het werk. Kinderen en tieners met een motorische en/of multiple beperking zijn geëvalueerd en er is consultatie gegeven over hoe ze zelfstandiger kunnen worden. Daarnaast zijn er verschillende orthopedische apparatuur gedoneerd zodat ze thuis meer actief kunnen leven. Maar ook om ernstige vervorming te kunnen voorkomen.

Inge Jose: “We hebben verschillende plaatsen bezocht in Roemenië en Moldavië, daarbij hebben we ook families gezien die vanuit Oekraïne gevlucht zijn. Deze doelgroepen maken gebruik van de hulpmiddelen uit Nederland zoals ortheses, looprekken, statafels, douchestoelen en rolstoelen. De hulpmiddelen hebben hier een tweede leven gekregen om kinderen en jongeren met motorische beperkingen te helpen in hun ontwikkeling! Dankbaar voor deze samenwerking waarin we vele families met praktische hulp en informatie hebben kunnen bemoedigen en hoop voor de toekomst hebben kunnen geven!”

Zie voor meer informatie: www.ancorasalvarii.ro