Inge Jose Smelik ‘Virus zeer actief hier’

Inge Jose Smelik woont en werkt al meer als 20 jaar in Roemenië. Zij is verbonden aan en wordt gesteund door De Lichtkring in Nieuwerkerk a/d IJssel. Inge Jose is de drijvende kracht achter de stichting Ancora Salvarii (reddings Anker). De stichting is een Roemeense, christelijke non-profit organisatie, werkzaam in Roemenië en Moldavië.

In een gesprek met de redactie van GeloofInNieuwerkerk.nu schreef zij vanmorgen “Er is hoop in bange tijden maar het is lastig voor de kinderen die ernstig zorgintensief zijn. Ze begrijpen er niets van.” De situatie omstandigheden in Roemenië zijn zwaar “mensen zijn wanhopig”. De mensen hebben weinig inkomsten en thuiszitters hebben niets meer. “Alleen met toeslag voor het kind met een beperking red je het niet!” Vele Roemenen werkte tot voor kort in Italië en zijn na de uitbraak naar huiswaarts gekeerd en dat bleek niet te beheersen.

De meeste Roemenen ontberen een zorgverzekering aldus Inge Jose. Ook de ziekenhuizen in deze omgeving zijn slecht bevoorraad maar gelukkig is dat niet in hele land zo ernstig, in andere streken is het wel beter zoals in het westen van het land. “Begrijp die mensen ook wel want zonder verzekering en dan zo'n ziekte dan wil je naar huis, je voelt je goed dus niet doorhebben dat je het wel doorgeeft...”

Stichting Ancora Salvarii
In het bijzonder wordt hulp geboden aan mensen met een handicap of chronische ziekte met als doel om hun levensomstandigheden te verbeteren, familie en verzorgers (therapeuten, onderwijsgevenden, verzorgers) nieuwe methoden te leren en zo te laten zien dat in de ogen van onze Schepper iedereen belangrijk is! Hun projecten voorzien in bestaande behoeften die door andere instellingen, bijvoorbeeld de overheid, niet worden gelenigd.