Inloophuis Camino ‘betekenis geven’

Wanneer je met kanker geconfronteerd wordt krijg je te maken met veel onzekerheden, verdriet en vragen, je leven staat letterlijk op zijn kop. Centrum Camino is er om je te ondersteunen bij het omgaan met wat er allemaal op je afkomt. Men bied een luisterend oor en een plek waar je met gelijkgestemden contact kunt hebben, een plek waar je jezelf kan zijn, los van alle medische ballast. Je kunt er terecht als je zelf ziek bent (geweest), maar ook als iemand in je omgeving kanker heeft en zijn nabestaande welkom.

De Nieuwerkerkse Stichting Camino is 7 november 2013 opgericht om een Centrum te realiseren voor mensen die leven met kanker in de regio Zuidplas. Initiatiefneemster, Agnes van der Aa, kreeg in augustus 2008 de diagnose borstkanker en heeft ervaren wat deze ziekte met je doet. “Ik miste een plek waar ik mijn accu kon opladen, kon ontspannen, mijn zinnen kon verzetten, waar ik mezelf kon zijn en waar mensen waren die begrepen wat ik doormaakte. Dit was voor mij de reden, toen ik mijn leven weer op de rit had, om het initiatief te nemen voor de Stichting Centrum Camino”. Camino is een plek waar mensen die leven met kanker en hun naasten kunnen Inlopen, ontmoeten, ontspannen, verwennen, verwerken, aansterken, Betekenis geven. Centrum Camino heeft sinds 1 augustus 2016 een eigen huis aan de Schoolstraat 11 in Nieuwerkerk a/d IJssel, wat met heel veel vrijwilligers, sponsors en fondsen verbouwd is en vanaf 24 mei 2018 officieel in gebruik genomen is.

Centrum Camino is een vrijwilligersorganisatie bestaande uit gastvrouwen/gastheren, facilitaire ondersteuners, (professionele) activiteitenbegeleiders, coördinatoren en een bestuur, allen onbezoldigd. Rondom het Camino is een enthousiast vrijwilligersteam actief die soms uit eigen ervaring weten wat de impact van kanker is. Zij ontvangen gasten, verrichten kleine huishoudelijke hand- en spandiensten en dragen zorg voor een warm welkom in het centrum. Daarnaast zijn er vrijwilligers die activiteiten begeleiden en evenementen organiseren.

Je bent altijd welkom
Tijdens onze openingsdagen kun je  altijd binnenlopen bij Camino en krijg je een warm welkom. Neem een kopje koffie of thee en maak een praatje. Of misschien wil je alleen maar de sfeer proeven. Ook dat kan bij Camino. Inlopen bij Camino kan zonder verwijzing van een arts. Ook is een afspraak van te voren niet nodig. Als je besloten hebt om te komen naar Camino is het goed om te weten dat je voor uw bezoek niets hoeft voor te bereiden: je gaat op het moment, dat je er aan toe bent. Is de stap voor je erg groot, dan is het misschien prettig om een vriend of vriendin mee te nemen.

Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten:
Op de nieuwe website vind je alles wat  Camino te bieden heeft. Je vindt er informatie over wanneer men open is voor een warm welkom, een kop koffie of thee en een praatje. Maar ook biedt men informatie aan over tal van Camino- activiteiten  en een uitgebreide infotheek met boeken, interessante websites en podcasts.